Обучението на деца със специални образователни потребности (СОП) в условията на масовото училище е практика, която се наложи в българското образование през последните 10 години. Ресурсното подпомагане, включващото обучение и приобщаващото образование са стъпки в съвременните образователни политики, които дават възможност на децата с увреждания да учат и се развиват рамо до рамо със своите връстници, осигуряват им шанс за пълноценна интеграция и социализация в детския колектив и в обществото. Това от своя страна поставя сериозни предизвикателства и отговорности пред ресурсните специалисти, които подпомагат децата със СОП.В статията е представена авторска разработка на иновативно граматическо помагало за езикова терапия при деца със специални образователни потребности. Помагалото е систематизирано в три части – два картинни сборника и едно приложение, степенувани по ниво на трудност. Целта на дидактическото средство е да подпомогне развитието на фразова реч и съставянето на изречения с правилни словоредни конструкции. Овладяването на тези езикови умения се осъществява без въвеждането на граматически правила, по лесен и достъпен начин, на нагледно-практическа основа.
За реализирането на новите политики в образователната сфера са необходими нови подходи в работата на специалистите. Терапевтичната дейност изисква висок професионализъм, креативност и иновативност. Факт е, че въпреки богатия книжен пазар адаптирани помагала и учебни пособия за децата със СОП липсват, което провокира и мотивира специалните педагози да търсят творчески възможности за създаване на дидактически средства за ефективна терапия и рехабилитация и сами да разработват необходимите за практиката им материали.
Дейността на автора като слухово-речев рехабилитатор и логопед е концентрирана върху развиването на адекватни езиково-речеви умения и на способност за ефективна комуникация у децата със СОП.
Разработената Практическа българска граматика е иновативно терапевтично помагало с практическа насоченост, създадено с корекционна, познавателна и развиваща цел в работата с деца със СОП. Този образователен продукт е адаптиран да подпомогне развитието на езиково-речевата система и познавателните способности на децата. Целта е да се стимулира формирането на лексикален запас, който да послужи за основа при конструирането на фрази и изречения. Всичко това се осъществява на нагледно-практическа основа, без въвеждането на граматически правила.
Прилагането на мултисензорен подход в работата над речта е от ключово значение за децата със СОП. Колкото повече анализатори с възбудена сетивност участват, толкова по-лесно децата овладяват думи и понятия, фрази и изречения.
Терапевтичното помагало включва:
- I част – Картинен албум „Моето семейство” – за конструиране на прости изречения от 3 неизменяеми думи;
- II част – Картинен албум „В света на животните” – с повишено ниво на граматическа сложност. Представени са граматически конструкции от 5 думи с включени изменяеми части на речта и съответните нагледни правила за съгласуване;
- III част – Граматически диск „Аз-форма” – представя нагледно личното местоимение „аз” в ролята на подлог в изречението. Този диск е подходящ за конструиране на фрази и прости изречения, в които детето е основен двигател на действията.
Помагалото е предназначено:
- за деца в ранна детска и предучилищна възраст;
- за терапия при деца със СОП и по-конкретно:
– с увреден слух;
– с общо недоразвитие на речта (алалия);
– с вторично езиково нарушение при интелектуален дефицит;
– с дислексия и обучителни затруднения;
– с нарушения от аутистичния спектър и др.; - за обучители: логопеди, слухово-речеви рехабилитатори, ресурсни учители, предучилищни педагози, родители.
Цели и задачи на разработката:
- Обогатяване на речниковия запас по най-близките теми от обкръжението на детето – семейство, животни, действия.
- Опознаване на класовете думи като части на речта – съществително име, глагол, прилагателно име, наречие, предлог, местоимение.
- Опознаване на синтактичната класификация на думите според тяхната служба в изречението – подлог, сказуемо, допълнение, обстоятелствено пояснение.
- Усвояване на граматическите категории – род, число, членна морфема.
- Запознаване с най-често срещаните способи за словообразуване и изменение.
- Формиране на представи за писмената реч. Развиване на умения за глобално четене. Запознаване с правописни правила.
- Овладяване на фразовата реч чисто практически – в играта, без да се дават теоретични правила по граматика.
- Подпомагане на детето да осъзнае смисловото свързване между думите в изречението. Да се научи да построява изречения самостоятелно, опирайки се на вече усвоени образци.
В граматическото помагало са включени 140 картинки от най-близкото тематично обкръжение на децата: семейството с характерните битови дейности у дома; света на животните с типичните местообитания, начин на хранене и живот; Аз-образа на детето, представен в различни дейности от бита.
Картинният материал е прецизно подбран, така че да подобри разбирането на думите и да подпомогне тематичното обогатяване на детския речников запас.
Изображенията в помагалото са селектирани в албумни групи – членове на семейството, животни, характерни действия, местообитания, с които детето последователно се запознава. Картинките са ламинирани и захванати със спирала в горната част, за да може да се разгръщат и разглеждат многократно от децата.
Албумните групи са подредени една след друга в колони според службата си в изречението: първа колона – подлог, втора – сказуемо, трета – допълнение, следваща колона – обстоятелствено пояснение. Избира се картинка от първата колона, търси се подходяща на нея от втората колона и т.н. По този начин се очертава словоредната последователност и се конструират различни словосъчетания и изречения.