Картинен албум „Моето семейство”
Съдържа три последователни албумни групи:
- първа дума – подлог, членовете на семейството;
- втора дума – сказуемо, характерни битови дейности;
- трета дума – допълнение, предмети от бита и всекидневието.
Методика на работа:
1. Последователно запознаване на детето с отделните албумни групи за формиране на необходим речников запас.
2. Съставяне на двусловни фрази – подлог + сказуемо.
3. Съставяне на изречение от три думи – подлог + сказуемо + допълнение.
Картинен албум „В света на животните”
В тази част са включени:
- по-високо ниво на граматическа сложност;
- разширен словоред до 5 думи;
- употреба на предлози;
- употреба на наречия (обстоятелствено пояснение).
Чрез цветови маркери нагледно се представят правилата:
- за членна морфема по родов признак;
- за членуване на съществителни имена – подлог в изречението;
- за правопис на двоен предлог „във”.
За улеснение на децата картинките са подредени така, че логически да препращат към следващата подходяща дума/картинка, за да се получи правилна граматическа конструкция. Първоначално обучителят демонстрира и води детето при подбора на думите, като заедно очертават словореда на изреченията. Постепенно детето се оставя да работи самостоятелно. Картинното онагледяване улеснява семантичното осмисляне на думите и ги материализира като части както на речта, така и на изречението. С картинки са представени 40 глагола и 80 съществителни имена, съпроводени с техните надписи.
Граматически диск „Аз-форма”
В центъра на диска е ситуирана картинка, подпомагаща осъзнаването на личното местоимение „аз” като естествен заместител на собственото име на детето. Всеки лъч от диска представя конкретно действие, изобразено на картинка и съпроводено с дума.
Детето трябва да очертае словореда от три думи:
- първата дума – подлог, е личното местоимение „аз”;
- втората дума – сказуемо, е написана с цветно окончание;
- третата дума – допълнение, която е заменена със сюжетна картинка, трябва да се допълни.
В граматическия диск е направен опит за визуална класификация на действията по общ признак – според окончанията, на които завършват в първо лице, единствено число. Тези закономерности са подкрепени с още 15 глагола, окончаващи съответно на -м, -а, -я. Окончанията са дадени в ярки цветове за по-лесно запаметяване от децата.
Работи се паралелно както за развитието на импресивната реч, така и за експресивното устно изразяване, подпомагат се четивните и писмените умения, съобразно с нуждите на детето.
Така структурирано, граматическото помагало за езикова терапия – Практическа българска граматика в три части – създава условия децата със СОП да овладеят комплексно граматическите норми на езика, а това ще им помогне да развият езикова компетентност и речеви умения за ефективно словесно общуване.
-
Нели Вълкова, Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО), Монтана
nelivalkova@mail.bg
рецензент: доц. дпн Милен Замфиров