Семейство и детска градина – две изначални институции, с които личността се среща при своето начално формиране. В съвременния интензивен живот връзките между тях са твърде често моментни, накъсани, частични, в определен смисъл – напрегнати или просто пропуснати, въпреки добрите изключения. Новите условия правят това сътрудничество по-сложно и по-трудно за реализиране, но и разкриват нови възможности пред семейството и предучилищната институция.Конструктивното педагогическо взаимодействие семейство – детска градина е изключително важно за изграждането на благоприятна среда за стимулиране и насочване на индивидуалното и социалното развитие на подрастващите и осигуряване на радостен, щастлив и обогатяващ детето, родителите и учителите живот. В статията са описани основни функции на взаимодействието и форми на сътрудничество с родителите в условията на детската градина. В този контекст е направен преглед на действащи програмни системи, програми и учебни комплекти, акцентирано е на социално-педагогическия тренинг като интерактивна форма на взаимодействие.
За двете институции сътрудничеството е значимо, доколкото дава възможност да допълват силните си страни във възпитанието и развитието на подрастващите. Смисълът на сътрудничеството семейство – детска градина е да се създаде такава среда, която е най-благоприятна за стимулиране и насочване на индивидуалното и социалното развитие; среда, която е нормална за радостен, щастлив и обогатяващ детето, родителите и учителите живот. Това сътрудничество по своята същност не е външно поставена цел за всяка една от институциите, а следствие от присъщите и основни техни дейности, цели и принципи на педагогическия процес. Ето защо неговото развитие и обогатяването му са грижа и отговорност на двете страни (Захариева, 2017). Така ще се създадат условия и предоставят възможности на всяко дете да разкрие и изяви своите способности, да придобие знания, умения и компетентности, адекватни на предизвикателствата на 21. век.
Детската градина има особено предимство и отговорност – нейните педагози с професионалните си знания и опит са организиращата сила в сътрудничеството с родителите. Разграничават се няколко основни функции на взаимодействие, в посока цели и задачи на отделните дейности.
Информационна. Тя има за предмет взаимно опознаване и осведомяване на двете страни: за образователното и възпитателното развитие на децата и за възникнали проблеми, за предстоящи задачи, за очаквано съдействие от страна на родителите и др. От своя страна родителите информират учителите и детската градина като институция за очакванията си към тях: а) за очаквани подходи към децата им; б) за резултатите, които искат те да постигнат; в) за разбиране и подкрепа от педагозите; г) за особености на своите деца и възпитанието им в семейството.
Конструктивна. Предмет на тази функция са формирането, обогатяването и развитието на педагогическия мироглед на родителите, подобряването на педагогическата им грамотност и култура. Функцията се изразява в дейности като: разясняване на определени елементи от системата на обучение и възпитание в детската градина и конкретни начини, средства и форми за взаимодействие, запознаване с основни положения на семейното възпитание, обучение на родителите в конкретни похвати, техники и средства за педагогическа работа (обучение и възпитание на подрастващите) в семейството. Косвена проекция на тази функция е и професионалното развитие на педагозите, доколкото то е свързано с успешно пречупване на очакванията и изискванията на родителите през педагогическите закономерности и тяхното претворяване и интегриране в съответни технологии.
Социална. Цели да привлече обществеността към повече внимание и усилия за обучението и възпитанието на подрастващите (в семейството, в училището, в конкретната социална среда). Аспект от функцията е социализирането на подрастващите, интегрирането им в средата и тяхното индивидуално припознаване от същата като личности и индивидуалности.
В Закона за предучилищното и училищното образование са посочени формите на сътрудничество между родителите и детската градина, които се осъществяват при условия и по ред, определени с Правилника за дейността на детската градина. Влагането на ново съдържание в традиционните форми на сътрудничество, както и съчетаването им с нови форми, които предполагат интерактивни игрови технологии, тренингови похвати, анализ на възпитателни ситуации в рамките на групата, реализирани от специалисти в ситуативни срещи, ще доведат до желания по-добър резултат при партньорството с родителите.
Радослав Пенев предлага модели и програми за педагогическо образование на родителите, чрез които те се запознават с необходимостта от придобиването му, усвояват умения за анализ свързани с възпитанието проблеми, както и за търсене и откриване на адекватни методи, начини и средства за решаването им. „Основна характеристика на образователния процес е интеракцията, която впоследствие трябва да се транслира във взаимоотношенията родител – дете” (Гюров и др., 2008: 113).
Ирина Колева разработва и апробира интерактивна технология за взаимодействие с родителя, изградена на основата на рефлексивния подход. „Тя е кодирана във формата на педагогическо взаимодействие – социално-педагогически тренинг” (Гюров и др., 2008: 161). И. Колева разкрива необходимостта и възможността за прилагане на интерактивната форма на взаимодействие за саморегулация, самооценка и осъзнаване в процеса на междуетническа толерантност.
Ново мислене и ново отношение към живота и децата ни, творчески решения във всекидневието предлага помагалото на Райна Захариева „Пътешествие в родителството”. Книгата е разделена на две части. В първата родителите се насочват към по-задълбочено опознаване на човека и човешките потребности, силата на общуването, ролите в живота, личността на детето и др. Разработените теми дават възможност на родителите да осъзнаят важните и ценните неща чрез преживяването, усещането, осмислянето. Насоката на втората част е към развиването на родителски умения. Очертана е същинската роля на родителя – да следва пътя на детето, като го закриля, разбира, напътства, окуражава. Работейки с помагалото, ще получим и дадем отговори на много от възникващите въпроси и у родителите, и у педагозите. Чрез тетрадката ще се подпомогнат родителите в тяхното израстване като родители, ще се обогатят стратегиите им за възпитание на детето в различните възрастови периоди, ще се усъвършенстват уменията им за подкрепящо поведение (Захариева, 2017).
1 2