Стилизираният образ на Дървото на живота присъства в стенописната украса на българските къщи, изведен до композиционно съвършенство и многообразие на декоративните решения. Свидетели сме на изумителна хармония на тонове и графични съчетания, очевидно създавани с голяма любов.
Впечатляват стенописите, украсяващи интериора на самоковски възрожденски къщи (Димитров & Шаров, 1964).
Специално внимание изкуствоведите отделят на фасадата на къщата на Никола Образописов в Самоков:
Много често образа на Дървото на живота българските художници изобразяват при създаването на т.нар. алафранга (тур., от ит. Аlla franca – по френски маниер) – декоративна ниша върху стена в представителните помещения на възрожденските къщи в Пловдив, Копривщица, Пазарджик, Сливен и други български градове (Обретенов и др., 1980). Алафрангата винаги е разположена така, че се превръща в композиционен център на интериора. Обиколена е от широк холкел и най-често има за основа мраморна плоча. В дъното на алафрангата художници декоратори изписват букети, вази с цветя, архитектурни пейзажи, хералдически изображения и др. Върху холкела също се рисуват растителни гирлянди или букети цветя. Често холкелът се декорира с лепена релефна украса. Понякога върху него се разполагат по-малки ниши – пезули, декорирани също с растителни мотиви. Алафрангата е една от характерните украси на къщата от 19. век, свързана с декоративната мода в Пловдив и повлиялите се от архитектурния интериор на пловдивската къща градове. Най-хубави образци на алафрангата са запазени в къщите на Степан Хиндилиян и Никола Недкович в Пловдив, в Ослековата къща, Лютовата къща и други къщи на Копривщица, Маринкявата къща в Сливен и др.
Световното културно наследство изобилства от примери за това, колко много образът на дървото е вълнувал творческата мисъл през вековете. Смятам, че тези образци са подходящ материал за възпитаване на естетически усет за хармония, баланс, композиционно единство и съдържателност на композицията у съвременните ученици.
В тази връзка, установила съм, че за учениците е полезно:
- да се формират и систематизират теоретични познания по темата „Дървото на живота”;
- да се изследват културологичните корени на образа на Дървото на живота;
- да се създадат съвременни интерпретации по темата и да се потърсят възможности за приложение в съвременния дизайн;
- да се реализира художествена практика – създаване на продукти (образци) чрез компютърни технологии.
В заключение, определено смятам, че разгледаната тема е една добра основа за развитието на творческия процес на визуално изразяване от учениците.
-
- Арабалиев, Г. (1977). Строителни и художествени традиции в българската архитектура. София: Техника.
- Библия (1995). София: Свети синод на Българската православна църква.
- Брагинский, И. С. и др. (1980). Мифы народов мира. Енциклопедия. Т. 1. Москва.
- Василиев, А. (1959). Каменни релефи. София: Издателство на БАН.
- Димитров, З. & Шаров, Б. (1964). Стенописни орнаменти в Югозападна България. София: Издателство на БАН.
- Йорданова, Л. (1983). Хубост за бъдни векове. София: Отечество.
- Маслих, С. А. (1976). Русское изразцовое искусство 15.–19. веков. Москва: Изобразительное искусство.
- Обретенов, Ал. и др. (1980). Енциклопедия на изобразителните изкуства в България. Т. І. София: Издателство на БАН.
- Папст, В. (1996). Дървото на боговете. София: Литера Прима.
- Приор, Ж. (1993). Универсалните символи. София: Гуторанов и син.
- Проп, В. (1998). Исторически корени на вълшебната приказка. София: Прозорец.
- Толев, В. (1995). Езотерични школи и мистични учения. София: Форум за духовна култура.
-
Елена В. Панайотова, Софийска професионална гимназия по електроника „Джон Атанасов”, София
elena.panajotova@gmail.com
рецензент: доц. д-р Мариета Савчева