С разработения иновационен педагогически модел, представен в публикацията, се цели развиване на умения у учениците за работа в облачна среда чрез средствата на изобразителното изкуство, което ще спомогне за повишаване на учебните постижения в часовете по информационни технологии.В статията е описан иновационен педагогически модел за интегриране на конкретно учебно съдържание по информационни технологии в 8. клас с изобразителното изкуство. Използвани са облачните технологии като средство за съхраняване на информация и за комуникация между създадените екипи.
За нуждите на образованието голям набор от възможности предлага Office 365. Office 365 Education ни позволява съвместна работа с ученици и споделяне на уроци с тях. Той предоставя следните възможности (Teacher.bg).
Онлайн комуникация
- Електронна поща;
- Календар – записване на ангажименти, събития, срещи; споделяне на календар;
- Поставяне на задачи и проследяване на изпълнението им;
- Създаване на списък с контакти и групи от контакти.
Онлайн групи
- Създаване и редактиране на различни групи;
- Присъединяване на членове към група;
- Групов разговор;
- Споделяне на файлове с група;
- Общ календар;
- Бележник на група.
OneDrive
- Хранилище за документи – папки и файлове;
- Организиране на документи, създаване и изтриване на папки;
- Качване, преименуване и изтриване на документи;
- Копиране и преместване на документи;
- Споделяне на документи.
MS Office Online
- Онлайн създаване и редактиране на документи;
- Споделяне на MS Office документи онлайн с ученици;
- Съвместна работа с MS Office документи едновременно;
- Съвместна работа с MS Office документи в реално време онлайн.
Бележник на класа
- Създаване на различни бележници;
- Създаване и качване на електронно учебно съдържание;
- Визуален изглед за учители и ученици;
- Задаване и изпълнение на домашни работи чрез бележника на класа;
- Проверка на домашни работи чрез бележника на класа.
Иновативната технология позволява на учителя и учениците да се свързват по много и различни начини, да обменят идеи, информация, файлове – текст, графика, видео и др.
Възможностите на облачните технологии може да бъдат успешно използвани при създаването от учениците на статичен уеб сайт. Сайтовете се съхраняват на уеб сървър под формата на файлове. Всеки файл съдържа информация, която директно или след някаква обработка се изпраща на уеб браузъра, когато той поиска съдържанието на дадена страница. Сайтовете, които правят обработка на информацията, се наричат динамични, а тези, които не правят – статични. Статичните сайтове се създават по-лесно и работят по-бързо, но не позволяват промяна на съдържанието.
За да бъде създаден един уеб сайт, е нужно графично оформление. Уеб дизайн – това е творческият процес, изкуството да представиш информацията по завладяващ за потребителя начин. В уеб дизайна се използват множество компоненти – планиране и уеб структура, графичен дизайн, изработка на лого, дизайн на оформлението на страниците (начална и вътрешни), маркиране и стайлинг. За да могат учениците да се справят с тази задача, са необходими предварителна подготовка и упражнения в часовете по изобразително изкуство. След като идеите за графично оформление бъдат изразени на хартия, после по-лесно може да бъдат пресъздадени посредством използването на графични редактори и облачни технологии в часовете по информационни технологии.
Рисуването на графити в час по изобразително изкуство допринася за по-доброто оформление на сайт в часовете по информационни технологии. Учениците ще могат по-добре да усвоят материала за създаване на сайт, като пренесат изкуството от картон с помощта на графични редактори и облачни технологии върху оформлението на дизайна на сайта.