Всеки сайт съдържа изображение и текст, които е необходимо да заинтригуват и задържат вниманието на посетителя. Постигането на този ефект е задача на графичния дизайн. Графичният дизайн включва генериране на идеи, разработване на проекти, както и определяне на начина на реализация на рекламния продукт. Разработването на тези проекти се осъществява основно в часовете по информационни технологии, като за целта се използват графични редактори, а продуктите се съхраняват в облачното пространство. Рекламните материали представляват една основна част от дигиталното изкуство, което съчетава и изисква знания и умения в областта на изобразителното изкуство и информационните технологии.
Информационните технологии са неделима част от общата грамотност на учениците. Те се прилагат все по-често и в обучението по другите предмети. Предложеният педагогически модел е насочен към развиване на умения за работа в облачна среда, като се използват познанията и уменията на учениците, придобити от часовете по изобразително изкуство. Разделът за работа с графични изображения при изграждането на статичен сайт от информационните технологии е тясно свързан с обучението в часовете по изобразително изкуство за създаване на графити и обработка на шрифтове. Рисуването на компютър, естествено, има своята специфика, защото цветовата палитра в живописта и тази на компютъра се различават. Тук учениците овладяват основните действия, извършвани с компютърен редактор, като същевременно се стимулира творческият им потенциал и се провокират наблюдателността и въображението им. Те усвояват разнообразни изразни средства, изобразителни материали и техники. Разбират значението на различни форми на визуална комуникация в определена среда и изразяват чрез образи собствени мисли и чувства (Савчева, Панайотова, Папазов & Цоловска, 2017).
В часовете по изобразително изкуство учениците развиват зрителните си възприятия, представи и въображение. Впоследствие те изпълняват информационни дейности, свързани с разнообразни учебни задачи. Усъвършенстват практическите си умения в използването на приложни програми. След като са изразили идеите си на хартия, придобиват увереност при работата си с компютър.
Учениците се запознават с основните инструменти за създаване на графично изображение, които много приличат на инструментите, използвани в изобразителното изкуство, и имат възможност да направят необходимия паралел и да усетят разликата при работа с тези инструменти и със свободна ръка. Запознават се със стандартна и разширена цветова палитра и използването й при създаването на графично изображение. Те могат да избират желания цвят и да усетят разликата между основните цветове в живописта и на екрана. В случая е добре да се използват и допълнителни файлове с изображения, за да се затвърдят уменията на учениците за работа с графичен редактор и да се стимулира творческият им потенциал (вж. Междупредметни връзки информационни технологии и изобразително изкуство).
Създаването и обработката на графично изображeние, което да се използва за лого или банер на уеб сайт, е тема, при която учениците най-добре могат да разгърнат своя артистичен и художествен талант.
Експерименталното обучение по представения педагогически модел е проведено във 2 СУ „Акад. Емилиян Станев“ в София през втория срок на учебната 2018/2019 година. В него участват две групи от по 14 ученици (експериментална и контролна) от два осми класа.
За установяване на равнището на индивидуалните познания на учениците, свързани с уеб дизайна, в началото на експеримента е проведен входящ тест (нестандартизиран и върху хартиен носител) без предварителен преговор. Резултатите от входящия тест показват най-много пропуски в знанията на учениците относно структурата при създаването на уеб сайт. И в двете групи са установени почти еднакъв успех и еднаква мотивация за работа.
Впоследствие с двете групи са проведени по 5 учебни часа, като в контролната темите са преподавани по традиционния начин, а в експерименталната – по иновационния модел, чрез интегриране на изобразителното изкуство в информационните технологии.
След тези 5 учебни часа се направи изходящ тест. Той обобщава темите, като включва всички познания относно създаването на сайтове. С изходящия тест се установи степента на усвояване от учениците на основните знания от раздела. Контролната група направи теста на хартия, а експерименталната използва възможностите на облачните технологии чрез приложението Forms на Office 365.
Резултатите от теста показват по-високо равнище на усвояване на знанията в експерименталната група, което потвърждава хипотезата на проведеното педагогическо изследване, че интегрирането на изобразителното изкуство в работата в облачна среда, използвайки платформата на Office 365 за създаване на уеб сайт, ще спомогне за повишаване на учебните постижения в часовете по информационни технологии.
-
- Савчева, М., Панайотова, Ел., Папазов, Бл. & Цоловска, А. (2017). Изобразително изкуство за 8. клас. София: Педагог 6.
- http://teacher.bg/helpoffice365/#
-
Илияна Илиева, 25 ОУ „Д-р Петър Берон“, София
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева