В съвременното обучение учащите получават и усвояват много знания, които за съжаление бързо забравят или трудно използват практически. Причините може да се търсят в различни посоки, но една от най-съществените е слабата мотивация за учене. Ето защо, изхождайки от разбирането, че човек получава впечатления и изследва света, който го заобикаля, чрез сетивата си, в педагогическата си практика насочих усилията си към възможностите да се активизират обучаваните за по-бързо и трайно усвояване на предвиденото учебно съдържание в темата „Квадратни уравнения“ в 8. клас. Може да се каже, че квадратните уравнения са фундамент на алгебрата. Те намират широко приложение при решаването на показателни, логаритмични, ирационални и тригонометрични уравнения. Учениците от 8. клас трябва да умеят да решават квадратни уравнения по формулите, както и по други начини, които позволяват рационално и бързо намиране на отговорите в задачата. Освен това умението за решаване на квадратни уравнения има огромно практическо значение.
След обстойно проучване и анализиране на приложението на мултимедийните презентации, структурата им, възможностите за изпълнение на дидактическите задачи и цели разработих четири мултимедийни презентации върху уроци за квадратни уравнения. Подготвените презентации онагледяват темите и така структурираното учебно съдържание изглежда атрактивно, защото към основните понятия от учебника са добавени и допълнителни подходящи материали: графика на квадратния тричлен; графично решаване на квадратно уравнение; различни начини за решаване на пълни и непълни квадратни уравнения. Акцентът е пренесен върху нагледното, което в значителна степен обогатява дейността, и на преден план е изведена линията за развиване на емоционалната възприемчивост.
Компютърните презентации се използват при първоначалното представяне на новия учебен материал, при изграждането на компетенции за практическото му приложение в примери и задачи, както и при констатирането на равнището на знания. Активното използване на ИКТ в уроците за квадратни уравнения, при което учениците имат пряк достъп и могат да извършват определени дейности, показва, че компютърът може да се ползва като инструмент, с чиято помощ обучаваните да решават задачи. Мултимедийните уроци са свързани с „пресъздаване“ на математиката, в частност квадратните уравнения, което осъществява връзката между абстрактните математически понятия и конкретно-образното мислене на учениците. Онагледяването на математическите задачи спомага да се развият и усъвършенстват наблюдателността, сетивните представи и активността в процеса на обучение. Интерактивното обучение предоставя по-голяма свобода на действие както на преподавателя (в избора на метод за обучение и на средство, чрез което да го приложи ), така и на самите ученици (посредством възможността да изложат идеята си, сами да търсят и предлагат начина за решаване на квадратните уравнения).
Презентациите представят учебния материал като система от ярки образи, подредени в точно определен ред. Това способства за активиране на логическото мислене на ученика. Презентира се задача, урок, теорема, формула – всичко това, представено на голям екран с текст и графика, систематизирано, повишава дидактическите възможности на урока, съкращава времето на обучение, поддържа интереса на учениците (Павлов, 1988).
Предимства на приложението на мултимедийната технология в обучението и в частност при изучаването на темата „Квадратни уравнения” в 8. клас:
- разчупва се традиционният стил на преподаване;
- развиват се уменията за самостоятелна работа с учебния материал;
- мотивират се учениците за усвояване на знанията;
- поддържа се интересът към ученето;
- въздейства се върху по-голям брой сетива;
- предоставя се възможност за онагледяване на учебния материал.
В съвременния свят уравненията намират широко приложение в различни раздели на математиката, в решенията на важни практически задачи. Заради това темата „Квадратни уравнения“ се характеризира със задълбочено изложение. При изучаването й е необходимо прилаганите традиционни и иновационни методи на обучение да бъдат в постоянна взаимосвързаност и взаимно да се допълват. Най-голямо внимание трябва да се обърне на съвместното използване на мултимедийните презентации и работните тетрадки на учениците. Не е разумно да се опираме само на възможностите на компютъра, макар и да предоставя великолепни средства за нагледност и атрактивно представяне на учебния материал. Смятам, че текстът на основните понятия и друга съществена информация от темата „Квадратни уравнения“ трябва да се записват в тетрадките – не само за да могат учениците да преговарят изученото, но и поради това, че самото записване изиграва роля за задействане на механичната памет, т.е. материалът, който ученикът е написал собственоръчно, се запомня по-бързо. Затова според мен оптималният вариант е в съчетаването на вече доказани методи на обучение и нови, иновативни методи.
Главната цел при разглеждането на темата „Квадратни уравнения“ е да се формират различни ключови компетентности, под което в съвременната педагогика се разбират комплексни качества на младите хора, включващи взаимосвързани знания, умения и отношения, а също и мобилизирането им в необходимите ситуации. Обучението чрез ИКТ дава възможност за повишаване на нивото на подготовка на учениците, като засилва познавателния им интерес и възпитава у тях умения да анализират, сравняват, обобщават. В тази връзка, разширяването на палитрата от използвани от учителя методи е важно условие за активизиране на учебния процес. Конкретно при приложението на мултимедийната технология е необходимо преподавателят умело да подбере и организира съдържателно учебния материал в презентацията, както и атрактивно да го представи, така че да провокира интереса, задържи вниманието и достигне до учениците. Педагогическата работа е комплексна дейност, тя изисква творческа нагласа от партньорите в учебния процес – учител и ученици.
-
- Воронкова, О. Б. (2010). Информационные технологии в образовании: интерактивные методы. Ростов-на-Дону: Феникс.
- Павлов, Д. (1988). Използване на компютърната техника в образованието. София: Народна просвета.
- Петров, К. (1982). Някои въпроси на обучението по математика. София: Народна просвета.
- Тимакова, Н. И. (2007). Изпользование мультимедиа технологий на уроках математики. Информатика и образование.
-
Светла Нотева, 36 СУ „Максим Горки“, София
svetla_noteva@abv.bg
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева