В условията на съвременното информационно общество интересът към четенето все повече намалява. Литературното развитие на учениците е продължителен и сложен процес, осъществяван със съдействието на учителя. В часовете по четене неговата намеса е дискретна – в ролята му на посредник между литературното произведение и автора, от една страна, и ученика читател, от друга. В тези часове мултимедийната презентацията е удачен посредник между малките ученици и книгата, провокиращ интереса им и подтикващ към общуване с нея. Те се докосват до книгата, като попадат в своето любимо виртуално пространство.Началният учител е необходимо непрекъснато да търси и използва разнообразни методи на работа, за да превръща учебните часове по литература в интересни и ползотворни и по този начин да развива комуникативноречевите умения, мисленето, възприятията, вниманието, паметта и представите на подрастващите. Визуализирането на учебното съдържание е удачен способ да се оптимизира обучението по четене на учениците със смесен произход (български, ромски и турски), които нямат изградени четивни навици. По-добрата визуализация е предпоставка за по-добро учене и усвояване на учебния материал. В статията се споделя опит от използването на мултимедийната презентация в различни аспекти в урока по литература за възприемане на приказка.
Работя в училище, където учениците са от различен етнически произход (български, ромски и турски). Смесеният състав прави обучението им сложен, труден и отговорен процес, особено в начален етап. Необходимо е да се търсят варианти на методическа работа, чрез които да се открива липсата на определени знания, да се коригират своевременно допуснатите грешки.
В статията е представено едно от педагогическите решения на автора – да се приложат мултимедийни презентации в обучението по литература на учениците в началната училищна степен с цел оптимизиране на възприемането с разбиране на художествени произведения и стимулиране на цялостното личностно развитие.
Пред учителите от началното училище стои предизвикателството да внушат на подрастващите, че те могат да бъдат активна страна при възприемането и интерпретирането на литературните произведения в учебните часове. Тяхната мисия в днешно време е да създадат в класната стая отношения на сътрудничество и обмен на познавателен опит, да насърчат учениците за саморегулиране и самоуправление, да обогатят самостоятелната им работа. Използването на мултимедийна презентация в часовете по литература засилва желанието у учениците за по-задълбочено общуване с образците на литературата. Провокира ги да участват в интензивен комуникационен процес с взаимна размяна на мнения, споделяне на опит и идеи.
Обучението по четене формира определена система от знания и умения, съдейства за творческото развитие на децата. В процеса на възприемане на художествения текст малките ученици се нуждаят от нагледни опори, тъй като в тази възраст те имат по-развито нагледно-образно мислене, за сметка на абстрактно-логическото, което все още е недостатъчно формирано. Поради това в урока се включва допълнителен материал – картини на художници, илюстрации към изучаваното литературно произведение. Това улеснява възприемането на художественото обобщение и условността на изображението в литературната творба (Здравкова, 1992).