Учениците от начален етап обичат да четат приказки и да рецитират стихотворения. Образното възприемане на езика е характерна черта на читателя в тази възраст. Прочетените думи извикват във въображението му живи образи, на които той реагира емоционално. В този смисъл мултимедийната презентация като съпътстващо учебно средство съдейства за повишаването на вниманието и концентрацията, допринася за пълноценното общуване с литературния текст, обогатява представите и емоциите на учениците. Художествената образност се подсилва от кадрите, които учителят подбира при подготовката на презентацията. Те трябва да бъдат близки до детското светоусещане, в услуга на образователния материал, да съдействат за развиване на читателския интерес.
Учителят трябва да се стреми в хода на урока успоредно с презентацията за запознаване с творбата учениците да се ангажират в разнообразни дейности – например да откриват на монитора липсващи думи от текста, да довършват пословици и поговорки, да римуват, да намират синоними, антоними. С помощта на представените илюстрации да обрисуват с думи природни картини, герои, действия, което съдейства за обогатяване на техните зрителни представи и на речниковия им запас. Интерактивността в този вид уроци предполага засилване на мотивацията на учениците за участие, събеседване, дискутиране, творческа изява, т.е. прилагане на т.нар. активни методи на учене.
Нека разгледаме фрагменти от урок по литература за възприемане на приказката „Врабчето и лисицата” с използване на мултимедийна презентация, в която е вградена анимираната приказка.
В хода на урока се открояват следните основни моменти, в които е целесъобразно да се използват слайдове от изготвената за подпомагане на учебния процес по литература презентация.
1. Мотивираното въвеждане на учениците в темата се осъществява с презентирането на слайд 1, в който са включени въпрос, свързан със съдържанието на приказката, и откъс от нея.
2. Първото възприемане на текста на приказката се реализира със слайд 2 чрез прочит от учителя на анимираната приказка (в изложението на слайд шоуто има много движение на героите, живописни и озвучени природни картини, като възловите моменти от съдържанието са образно представени).
3. В слайд 3 с насочващи и подходящо зададени въпроси се осъществява втори прочит на приказката с цел възприемане на съдържанието и насочване на вниманието на учениците към поуката от приказката.
4. Със слайд 4 се цели чрез провеждането на беседа да се направят характеристика на качествата на героите и изводи за тях. На учениците се задава въпросът „Кои думи се отнасят за лисицата и кои – за врабчето?”. След устно обсъждане на качествата на героите при кликване с мишката върху думите в слайда те се разместват и подреждат съответно под лисицата и врабчето.
5. Четенето по роли – разказвач, лисица, врабче (слайд 5), спомага за осмисляне на съдържанието на приказката и за развиване на уменията за изразително четене. Добре е да се включват всички ученици, да се дава възможност и на тези, които невинаги проявяват желание да участват в такъв прочит, тъй като четенето по роли би ги мотивирало и стимулирало интереса им към приказките.
6. Работа с учебната тетрадка. Със слайд 6 на учениците се поставя задачата „Подредете думите”. След подреждането им трябва да се получат две поговорки, като думите на едната са дадени в един цвят (в случая – червен), а на втората поговорка – в друг (зелен). Това е с цел да се улеснят учениците. Поговорките са поучителни и са свързани със съдържанието на приказката. След като се прочетат от учениците, с кликване на мишката учителят показва слайда, в който думите се подреждат в поговорки, и тези, които не са успели да се справят със задачата, сверяват своите отговори и ги поправят.
7. Обобщение. В последния слайд (7) на учениците се предоставят няколко народни мъдрости. Те се прочитат, коментират, избират се тези от тях, които са подходящи за приказката, и се записват в работната тетрадка. Урокът завършва с обобщаване на представата за народни приказки за животни.
Умелото използване на мултимедийни продукти в часовете по български език и литература съдейства за развитието на творческите и познавателните процеси на личността. Тъй като сетивното възприятие е първата и основната степен на познавателния процес, от голямо значение е да се осигурят условия за правилното протичане и развитие на възприятията. Чрез активното действие на всички сетива се осъществява по-качествено обучение. Използването на съвременните визуални технически средства осигурява ефективно развитие на сетивата. Мултимедийните презентации – освен изтъкнатите дотук възможности и предимства от приложението им в обучението – възпитават у подрастващите цветоусещането, спомагат изграждането на естетическата им култура, а когато към литературните задачи се добавят и звукови произведения, се съдейства за развитието на речта и на слуха.
-
- Андреев, М. (2000). Процесът на обучението. Дидактика. София.
- Брънекова, Д. (2010). Методически решения за използване на интерактивните възможности на компютърната презентация в урока. XI Национален педагогически форум „Българското училище в контекста на европейските образователни приоритети”. Стара Загора.
- Здравкова, Ст. (1992). Методика на обучението по български език и литература в началните класове. София.
- Иванова, Н. (1988). Възприемане на литературните произведения от учениците в началните класове. София.
- Михнев, П. (1999). Работа с компютри и информационни технологии за 1.–4. клас. София.
-
Магдалена Петрова, ОУ „Св. Св. Кирил и Методий”, с. Паничерево, общ. Гурково
lena6301.1963@abv.bg
рецензент: доц. д-р Станка Вълкова