В училищната среда процесът на здравното образование се реализира като субект-субектни взаимоотношения, чрез активната комуникация между учител (психолог, лекар, друг специалист) и ученик. Този процес е насочен към повишаване на знанията за здравословен начин на живот и овладяване на уменията и навиците чрез мотивиране на отношенията, поведението, мисленето, съобразно с конкретните изисквания на здравословните навици и начин на живот като цяло (вж. Прокопов, 2018; Прокопов, 2018).
Интегралната същност на здравното образование предоставя много и разнообразни възможности за неговото осъществяване:
- Въвеждане на здравни аспекти в учебното съдържание на различни дисциплини и в отделни уроци от общозадължителната подготовка;
- Осигуряване на достъпна и подходящо дозирана научна информация за запознаване и коментар в часа на класа;
- Включване в извънурочна и извънучилищна дейност, като клубове, дискусии, изложби, викторини, спортни състезания, туристически походи и др.;
- Създаване на самостоятелна учебна дисциплина в гимназиалния курс, която да представя най-актуалните проблеми, имащи отношение към здравето и живота на младите хора и тяхното бъдеще.
В този контекст е редно да отбележим и някои от актуалните проблеми, стоящи пред здравното образование. Едни от най-често срещаните и тревожни сред тях са:
- рисково сексуално поведение, начало на полов живот на възраст 14–16 години;
- висока честота на ранната бременност (до 19 години);
- нарастване на сексуално предаваните инфекции;
- широко разпространение на тютюнопушенето;
- увеличаване на употребата на алкохол;
- нарастване на злоупотребата с психоактивни вещества;
- нарастване на броя на сърдечносъдовите заболявания;
- широко разпространение на агресията и насилието в училище;
- увеличаване на числеността на децата с изменения в опорно-двигателния апарат.
Всичко това налага да се обърне сериозно внимание както на обучението и възпитанието в здраве, така и на здравната профилактика. Въпросът за здравното възпитание на учениците е първостепенен и обучението в здравословен начин на живот се третира като една от основните образователни цели. Не може да не отбележим, че един от най-наболелите проблеми – нарастването на процента на гръбначните изкривявания при децата, е масово неглижиран. Липсват всякакви дейности по превенция на гръбначните изкривявания при учениците, въпреки че са разработени множество методики и са проведени редица научни изследвания по темата (вж. Прокопов, 2018; Костов, 2018; Костов, 2015; Костов, 2013).
Държавният образователен стандарт за здравно образование беше утвърден след създаването на ДОС за общообразователна подготовка и заложените в него очаквани резултати не бе възможно да се включат при планирането на учебното съдържание по общообразователните предмети. То се осъществява интегрирано в процеса на общообразователна подготовка, защото няма отделен общообразователен предмет. Като самостоятелен учебен предмет може да се осъществява в избираемите часове от разширената подготовка или в допълнителната подготовка по решение на училището. Отделни теми и компетентности се засягат в общообразователната подготовка в рамките на учебните предмети „Човекът и природата“ и „Биология и здравно образование“, но все още не е осигурен достъп до системно интерактивно здравно и сексуално образование за всички български ученици. Необходимо е да се потърси механизъм да се преодолее този проблем и в системното здравно образование да бъдат включени всички млади хора в българското училище. Необходимо е да се обвърже спортът като най-близко звено до здравното възпитание с правните аспекти и стандарти за обучение по здравно образование (Прокопов & Стоянова, 2018).
В заключение, здравното възпитание е един от основните компоненти в системата на възпитанието. То е целенасочен процес и дейност за обезпечаване на физическото и психическото здраве на индивида. Здравното възпитание започва веднага след раждането на детето и продължава през целия му съзнателен живот. То се изразява в овладяването на максимум здравни знания, умения и навици, в изграждането на ценностно отношение и мотивация за опазване на здравето и в утвърждаването на здравословния начин на живот като жизнен стереотип.
-
- Брехман, И. И. (1987). Введение в валеологию – науку о здоровье. Ленинград: Наука.
- Гутко, И. И. & Соколов, В. А. (1988). Азбука здоровья. Минск.
- Костов, К. (2018). Профилактика и корекция на неправилното телодържане. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Костов, К. (2015). Кинезитерапията в Департамента по спорт (в Софийски университет „Св. Климент Охридски“) – част от историята и настоящето на кинезитерапията. В: Годишник на СУ „Св. Климент Охридски”. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски”.
- Костов, К. (2013). Кинезитерапия при дегенеративни заболявания на гръбначния стълб. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Проданов, Г. (2011). Хигиена и здравно образование. Пловдив: Астарта.
- Проданов, Г. (2000). Някои възможности за здравно възпитание в началното училище. – В: Здравно възпитание. Велико Търново.
- Прокопов, И. (2018). Основни насоки за корекция на позата и профилактика на училищния травматизъм. Монография. София: Изд. комплекс УНСС.
- Прокопов, И. (2018). Диагностика на обучението в извънурочните занимания по ФВС с ученици от прогимназиалния етап на средното училище. i-Продължаващо образование, т. 13.
- Прокопов, И. & Стоянова, Е. (2018). Взаимовръзка на спорта и правото. Стратегии на образователната и научната политика, 3.
-
д-р Весела Мирчева-Игликина, СУ „Св. Климент Охридски” – Департамент за информация и усъвършенстване на учители
v.stefanovaa@abv.bg
рецензент: доц. д-р Мирена Легурска