В изпълнение на препоръка на Европейския парламент с Решение № 96 на Министерския съвет от 02.02.2012 г. е приета Националната квалификационна рамка (НКР) на Република България. Чрез нея се постига съотносимост на квалификационните й нива към съответните нива на ЕКР. Целта е да се подпомогнат мобилността на учещите и работещите и признаването на квалификации, да се стимулира качеството на обучението, да се валидират и признаят неформалното и самостоятелното учене.
Съгласно стартиралите реформи в областта на професионалното образование и обучение професионалното образование се осъществява в професионалните гимназии и включва обучение за усвояване на общообразователния минимум за средно образование и обучение за придобиване на професионална квалификация.
Професионалното образование и обучение в гимназиалния етап се осъществява по рамкови, типови и училищни учебни планове, които се разработват и утвърждават при условията и по реда на Закона за предучилищното и училищното образование. Учебните планове разпределят учебното време за изучаване на учебните предмети или модули за придобиване на общата, отрасловата, специфичната и разширената професионална подготовка за целия период на професионалното обучение.
В Закона за професионалното образование и обучение се поставят изисквания за разработване на учебни програми. В него се посочва, че учебните програми за училищното професионално образование и обучение по учебните предмети или модули от общата професионална, отраслова и специфична подготовка се разработват въз основа на държавния образователен стандарт/изискване за придобиване на квалификация по професия и се утвърждават от министъра на образованието и науката.
Практическото обучение (учебна практика, производствена практика, обучение чрез работа) е задължителен елемент от всяка програма за професионално образование и обучение. То се провежда на място в училищата или в реална работна среда. Провеждането му в предприятие (за период от две седмици или месец) в края на 11. и 12. клас рамкира времево производствената практика. Тя е застъпена с различен хорариум от часове в четирите степени на професионална квалификация:
(а) Първа степен: придобити компетентности за изпълнение на рутинни дейности (най- малко 70% часа за практическо обучение) – ниво 2 по НКР/ЕКР;
(б) Втора степен: придобити компетентности за изпълнение на дейности от комплексен характер при изменящи се условия (най-малко 60% часа за практическо обучение) – ниво 3 по НКР/ЕКР;
(в) Трета степен: придобити компетентности за изпълнение на дейности от комплексен характер при изменящи се условия, както и поемане на отговорности за работата на други лица (най-малко 50% часа за практическо обучение) – ниво 4 по НКР/ЕКР;
(г) Четвърта степен: придобити компетентности за изпълнение на широк кръг дейности с комплексен характер при изменящи се условия, както и поемане на управленски отговорности за работата на други лица и за разпределяне на ресурси (най-малко 50% часа за практическо обучение) – ниво 5 по НКР/ЕКР“ (Cedefop, 2018: 31).