Учениците от професия „Финансист“, специалност „Банково дело“, например завършват средното си образование с държавни изпити по теория и практика на професията и придобиват трета степен на професионална квалификация.
Съгласно Националната квалификационна рамка на равнище знания от обучаваните в тази степен на професионална квалификация се очаква:
- притежаване на задълбочени теоретични и фактологични знания в широк контекст в сферите на обучение или работа;
- познаване на начини на обработка и използване на сложна информация;
- правене на устни и писмени изложения, формулиране на инструкции, задачи, обяснения, като се използва съответната за определената област терминология;
- разработване на критерии за оценяване;
- притежаване на задълбочени познания за демокрацията, гражданското общество и международния правов ред.
Необходимите за трета степен на професионална квалификация умения обхващат:
- притежаване на широк набор от познавателни и практически умения за решаване на сложни задачи;
- проява на творческо мислене и прилагане на алтернативни методи и начини на действие в позната и/или непозната ситуация и среда;
- критическо осмисляне и оценяване от различни гледни точки по зададени критерии на резултати при решаване на задачи и проблеми в определена сфера на обучение или работа;
- осъществяване на трансфер на знания и умения между отделните сфери на обучение или работа при изпълняване на сложни задачи и решаване на специфични проблеми;
- организиране на производствен процес при условия, познати от обучението;
- изпълняване на сложни операции с помощта на различни инструменти, машини, апарати, измервателни уреди;
- контролиране и подпомагане на персонала, като се обяснява или демонстрира правилно изпълнение на дадена дейност;
- извършване на оценка за качеството на изработения продукт, както и на работата на членовете на екипа;
- разработване на план за действие, като се използват наличните ресурси.
Компетентностите, които е необходимо да се формират у учещия в процеса на обучението като съвкупност от знания, умения, поведение и отношение, са следните.
- Самостоятелност и отговорност:
– проявява инициативност и способност да си поставя цели, да планира и обосновава действията си и да поема отговорност за тях;
– поема отговорност при наблюдение или ръководство на обичайната работа на други;
– проявява критично отношение и отговорност при прилагането на изучените технологии;
– има нагласа за отговорно поведение и участие в обществения живот;
– работи самостоятелно при променящи се условия, като носи отговорност както за изпълнението на персонално възложени му задачи, така и за задачи, възложени на екипа, за който отговаря;
– прави мотивирана оценка както на членовете на екипа, така и на качеството на изпълнението.
- Компетентности за учене:
– може да взема решения относно своето образование и бъдещо кариерно развитие въз основа на самооценка на компетентностите/квалификацията си;
– ориентира се във възможностите за продължаване на образованието и обучението си;
– използва разнообразни начини за разширяване и актуализиране на професионалната си квалификация;
– оценява необходимостта на персонала от обучение и им предлага подходящи възможности.
- Комуникативни и социални компетентности:
– работи конструктивно и в разнородни групи/екипи;
– общува на първи и втори чужд език;
– осъществява ефективни комуникации с колеги на различни позиции в йерархията на предприятието, договаря поръчки;
– подбира самостоятелно начините за успешно публично представяне на различни видове информация в определена сфера на обучение или дейност;
– владее механизми за конструктивно социално участие и промяна и ги прилага в различни дейности и инициативи.
- Професионални компетентности:
– извършва дейности с комплексен характер при изменщи се условия, както и поемане на отговорности за работата на други лица.
Учебните програми в професионалните гимназии надграждат знанията, уменията и компетентностите по избраната от учениците професия. Извънкласните дейности не само развиват и усъвършенстват тези умения и компетентности, но и култивират различни потребности. Затова, „колкото по-разнообразни са те чрез образованието и обучението по отделните учебни предмети, толкова е по-малък рискът на обучаващата се личност от стрес и липса на емоционален контрол при ранжиране на нейните потребности (в живота и професията). Това… повишава нейната конкурентна устойчивост“ (Ненова, 2005: 39). Независимо че участието в извънкласните дейности е по желание, учениците масово се включват в тях. Може би заради присъщата им интерактивност и защото извънкласните занимания са изцяло практически и подготвят обучаваните за реализация в глобалното общество. Глобализацията поражда качествени промени в човешкото мислене и знание. „Формират се нови характеристики в отношенията на социално-икономическите субекти, резултат от производство на продукти с високо съдържание на знание“ (Ненова, 2016: 88). В този смисъл, извънкласните дейности в училище подпомагат училищната общност да се превърне в „отворена организационна система“, мотивират учениците да учат и правят училището по-привлекателно за тях. Затова е необходима адекватна нормативна база. В тази посока са и усилията на всички заинтересовани страни в областта на професионалното образование и обучение.
-
- Андрейчин, Л. (2005). Български тълковен речник. София: Наука и изкуство.
- Господинов, Д. (2011). Компетентностите и управлението на човешките ресурси в училище. В: Годишник на Софийския университет „Св. Климент Охридски”, Факултет по педагогика, том 104. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски”.
- Европейска комисия (2009). Европейска квалификационна рамка за учене през целия живот. Люксембург: Служба за официални публикации на европейските общности.
- Министерски съвет (2012). Национална квалификационна рамка на Република България. София: Министерски съвет.
- МОН (2018). Закон за професионалното образование и обучение. София: МОН.
- МОН (2015). Закон за предучилищното и училищното образование. София: МОН.
- Найденова, В. (2004). Професионалният облик на съвременния учител. София: Фактум.
- Ненова, С. (2018). Комплексно осигуряване на качеството на образователната услуга в професионалните гимназии. В. Търново: Фабер.
- Ненова, С. (2016). Подходи за осигуряване на качеството на образователната услуга в училище. В: Годишник на Бургаския свободен университет, том ХХХIV. Бургас: БСУ.
- Ненова, С. (2008). Емпиричен профил на професионалната пригодност. В. Търново: Фабер.
- Ненова, С. (2005). Емоционалната интелигентност в обучението по икономика в професионалните гимназии. В. Търново: Унив. изд. „Св. Св. Кирил и Методий.
- Ненова, С. (2003). Дидактическата компетентност за иновативно развитие на организационно-училищната среда. София: Унив. изд. „Стопанство”.
- Радев, Пл., Легкоступ, Пл. & Александрова, Ал. (2011). Основи на училищната педагогика. Велико Търново: Фабер.
- Cedefop (2018). Професионално образование и обучение в България. Кратко описание. Люксембург: Служба за публикации на Европейския съюз.
-
Диана Стоянова, Национална търговско-банкова гимназия, София
d_staikova@abv.bg
рецензент: доц. дпн Славка Ненова