Понятието „тест” обикновено свързваме с проверка, изпит, оценка, проба, експеримент, научно или друг вид изследване, което се провежда при предварително зададени условия, според точно определени изисквания, утвърдени в зависимост от конкретната цел на теста. Най-общо, тестът е инструмент за измерване и оценяване на определено качество на личността, на нейните познания върху определени характеристики, свойства и особености на обекти или зависимости между процеси и явления. В по-тесен образователен смисъл, понятието „тест” се дефинира като средство за измерване, оценяване и развиване на учебно-познавателните постижения, съобразно с Държавните образователни изисквания (ДОИ) (Огнева & Боева, 2005).Електронните тестове навлизат широко в образованието. Освен че спестяват време и хартия, те дават възможност за бързо преглеждане, оценяване и получаване на обобщени резултати. В статията е описано приложението на електронните тестове в оценяването по програмиране в 10. клас. Накратко са представени резултати от проведено анкетно проучване на мнението на учениците относно проверяването и оценяването на знанията и уменията чрез електронен тест.
Тестът дава възможност на учителя да разкрие причините за неусвоената част от теоретичните знания или за ниската степен на придобитите умения, да отстрани слабостите в процеса на обучение, като го коригира в съответна посока и направи прогнози за бъдещи състояния.
Получавайки резултатите от теста, ученикът има възможност да промени или утвърди стратегията си на учене, да насочи вниманието и усилията си към конкретна цел, да засили чувството си на самокритичност и самоконтрол, да коригира своята самооценка и представа за успех, като я връща в границите на нормалното, което му помага във формулировката на собствен критерий за оценка.
При създаването на теста се вземат под внимание неговото предназначение и целта му: кои са учебните цели за постигане и учебното съдържание, което трябва да покрива на база учебната програма за конкретния предмет или модул и ДОИ. Въпросите в теста се изготвят на база критериите и показателите за тяхната оценка. Тук трябва да се съобразим с възрастовата група на ученика, тестът да е с ясно изразена структура. Желателно е въпросите да бъдат разнообразни по форма, структура и вид на представяне, да бъдат подредени по трудност, съобразно с таксономиите на Блум, от по-леки към по-трудни, да покриват цялото учебно съдържание, за чието усвояване се създава тестът, да бъдат формулирани безупречно от езикова, стилистична и съдържателна гледна точка, тестът да бъде четлив (без трудно разчитащи се шрифтове, с подходящи големина на буквите, цветове, подчертавания, удебелявания или други ефекти върху текста), с оптимално съчетание на текст, таблици и графики. Времето за решаването му да е съобразено с броя и трудността на въпросите.
Тестовата процедура може да се осъществи по няколко начина – тестът да се отпечата върху хартиен носител и предаде за попълване на учениците, за които е предназначен; да се пренесе и проведе в лабораторни условия; за осъществяването му да се ползва компютър.
На практика електронният тест може да се разглежда като съвкупност от текст (теоретична част, въпроси, задачи, указания, примерни отговори), таблици, графични изображения (рисунки, схеми, снимки) и дори мултимедия (звук, анимация, видео). В този смисъл той е много по-атрактивен и значително се различава от своя предшественик – теста, поднесен на хартиен носител. Начините за представяне на информация чрез компютър са не просто разнообразни, а често и много по-подходящи от тези, които биха били използвани за представянето й на хартия (Огнева & Боева, 2005). Понякога традиционните методи за теоретично изпитване на учениците, всеки да решава тест, водят до пасивност и отегчение. Учениците се опитват да си подсказват и това затруднява тяхното обективно оценяване.
Има много платформи за създаване на електронни тестове. Повечето от тях са със сходен принцип на работа. В много сайтове за създаване на анкети предлагат безплатни варианти в началото, но след това започват да изискват плащане.
Някои се визуализират най-добре на десктоп машина, други изискват Java или Flash, трети имат проблем с визуализацията на телефон, нямат мобилна версия и не всички услуги изглеждат добре на всички браузъри и телефони.
Google Form няма такива недостатъци – формулярите, създадени с инструмента, се виждат прекрасно на всеки браузър и на всяко устройство. С интерфейса се работи лесно, без значение от устройството, което използва анкетиращият за създаването на формуляра. Услугата е безплатна. В електронните тестове може да се изберат различни въпроси с различни варианти на отговори. Въпросите, които се създават, може да включват изображение, видеоклип или линк. Възможните отговорите може да се дават от анкетиращия като текст, който да въвежда; чрез множествен избор, където само един отговор е верен, или чрез квадратчета за отметка, като създателят на теста може да разреши повече от един верен отговор. Отговорите може да бъдат структурирани чрез Таблица за множествен избор или Таблица на квадратчета за отметка. Има опция при изпращане на отговор анкетиращият да може да прикачва файл за проверка. Когато от настройки се избере опция анкетата да бъде тест, анкетиращият посочва верния отговор и брой точки. Системата изчислява резултата и при желание на учителя, който е създал теста, ученикът веднага може да разбере оценката си, да види къде е сбъркал и кой е верният отговор. Разбира се, когато въпросите са с отворен отговор, тогава учителят трябва да прегледа отговорите и е удобно да се зададе опцията „Съобщаване на оценка след ръчна проверка“, като по този начин се събират имейл адресите на учениците. Ако учителят е разрешил, учениците могат по време на теста да виждат своя напредък, получените точки, правилните отговори и пропуснатите въпроси. Предимство на онлайн теста е, че има опция за разбъркване на въпросите, като по този начин всеки ученик получава различен вариант и се намалява възможността за преписване. Създадените анкети може да се разпространяват: директно споделяне чрез индивидуален URL адрес за анкетата, споделяне в социалните мрежи Google+, Facebook и подобни или чрез изпращане на формуляра по електронната поща. По желание на създателя на формуляра отговарящите може да бъдат анонимни, като го попълват, използвайки линк към него, без да влизат в профила си. Има опция формулярът да се попълва без ограничение, да може да се редактира след изпращане или да се попълва само веднъж. При избор на последното задължително се ползва Gmail акаунт.
Анкетите на Google Form са пригодени за мобилни устройства. Модерно е и на учениците им харесва да правят тестове на телефона и таблета си. Така забраненият телефон в училище може да се превърне в средство за учебния процес.
Тестовете се съхраняват в Google Drive в електронна таблица и диаграми. След получаване на отговор на теста се извършва статистическа обработка на данните, която при всеки получен отговор се актуализира. Тя дава обобщени резултати от проведения тест поотделно за всеки въпрос (фиг. 1) и поотделно за всеки ученик (фиг. 2).