По средата на първия срок на учебната 2018/2019 година направихме първия теоретичен тест, използвайки Google Apps приложението за създаване на тестове. Тестът е по програмиране за 10. клас. Зададени са 9 въпроса на ниво „разбиране“ с един верен отговор. Всеки верен отговор носи по 3 точки. В теста е посочена скалата за оценяване. След решаването на теста и изпращането му учениците имат възможност да видят резултата си и да разберат своята оценка. Зададени са опциите „Събиране на имейл адресите“, „Ограничаване до 1 отговор“ и след изпращане отговорите да не може да се редактират. Опцията за събиране на имейл адресите е полезна, защото, ако не е написано името, може да се проследи кой ученик е изпратил теста.
Бързото оценяване и получаване на резултат е благодарение на това, че при създаването на теста е посочен верният отговор на всеки въпрос и системата го изчислява онлайн. От предоставената скала за оценяване ученикът веднага може да си разбере оценката от теста (фиг. 2). От таблицата на резултатите се виждат датата и часът на изпращане на теста.
След като първият онлайн тест премина успешно, преди създаването на следващия тест, който е в края на първи срок, се направи анкетно проучване на мнението на учениците относно проведения онлайн теоретичен тест.
Анкетирането се използва широко като метод за педагогически изследвания, чрез който се събира информация за различни интереси, предпочитания, отношения и оценки от педагогически или социалнопсихологически характер. По своята същност анкетата е система от въпроси и отговори, които се дават на изследваните лица за отговор, за изразяване на мнение или отношение.
Решаваща роля за успеха на анкетирането като метод на педагогическите изследвания има съставянето на анкетната карта. В нея въпросите са от закрит тип – с избираем отговор, и открит тип – със свободен отговор (вж. подр. Видове въпроси и кодиране на анкетни карти). Във въпросите от закрит тип от анкетираните се изисква да изберат само един отговор, който според тях е най-точен и отговаря на тяхното мнение. При въпросите от открит тип всеки анкетиран има възможност да формулира със свои думи отговора/мнението си.
Провеждането на анкета с учениците дава възможност да се установят ценностите и мотивите им за обучение, интересите им към учебната дисциплина преди и след използването на новите технологии в часовете по информационни технологии, какво ги е впечатлило най-много и кое не одобряват в този начин на проверка на знанията и уменията им, желанието им да вземат участие в такава организация на оценяване на резултатите им в бъдеще както по информационни технологии, така и по други учебни дисциплини.
В анкетата са включени два въпроса относно електронните тестове. Въпросите са от закрит тип с възможност за избор на един отговор. На въпроса „Какви тестове предпочитате?“ 28% от учениците изразяват предпочитание към тестове в хартиен вариант, а 72%, значително мнозинство от анкетираните предпочитат електронни тестове. Това са учениците с по-висок успех, които учат системно и направеният електронен тест по програмиране не ги е затруднил. Останалите 28% от ученици все още предпочитат хартиените тестове, тъй като са свикнали са с тях, а някои може би разчитат и на преписване. На базата на останалите отговори, които са дали, може да се направи извод, че не предпочитат електронните не защото не могат да се справят с електронния вариант, с интерфейса на теста, а поради забраната да се правят корекции на отговора.
Вторият въпрос, свързан с електронните тестове, е: „Срещнахте ли трудности при решаването на електронните тестове?“. Преобладават отговорите: „Не, защото този начин на проверка на знанията много ми допада“ и „Не, защото мога веднага да науча резултата и грешките си“. Тези два отговора посочват приблизително 70% от учениците. С „Да, защото ми е труден учебният материал по Програмиране“ отговарят 15% от анкетираните. Отговорите на останалите 15% от учениците се разпределят между „Почти не“, „Горе-долу“ и „Не, защото тестовете са интересни и леснодостъпни“.
От обобщените отговори на анкетата се вижда, че на учениците им допадат електронните тестове, дори и на тези, които срещат затруднения по предмета. Предимство на електронния тест, което учениците оценяват високо, е, че могат веднага да научат резултатите и което е много важно – да научат верния отговор на въпроса по време на теста.
В условията на информационното общество обучението и възпитанието се нуждаят от нови методи и средства, които да осъвременят учебния процес и да превърнат училището в привлекателна и личностно полезна територия за ученици и учители.
-
- Бижков, Г. (1996). Теория и методика на дидактическите тестове. София: Просвета.
- Иванов, И. (2006). Педагогическа диагностика. Шумен: Унив. изд. „Еп. Константин Преславски“.
- Огнева, М. & Боева, Р. (2005). Използване на компютърните тестове за проверка и оценка на знанията в средното училище. Добрич.
- http://www.fmi-plovdiv.org/evlm/DBbg/database/probstat/cod_anketi.pdf
-
Милена Добрикова, СПГЕ „Джон Атанасов“, София
milena_dobrikova@abv.bg
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева