В съвременното глобално общество вече трудно можем да си представим сфера без използването на информационните технологии, което безспорно се отнася и за образователната сфера. Практиката доказва, че училището не може да отговори на непрекъснато нарастващите обществени изисквания, оставайки в рамките на традиционния модел на образователна система. Информационните технологии се разглеждат като едно от важните външни средства за реформиране на цялостната система на образованието и повишаване на неговото качество. Приложението на информационните технологии в образователния процес е свързано, от една страна, с обезпечаването му с учебно-методически материали, а от друга страна – с осигуряването на обратна връзка между преподаватели и учащи се в различно от учебния час време. Всичко това съдейства за постигане на необходимото равнище на качеството на образованието.Съвременните информационни технологии неусетно и органично се вграждат в образователната среда, като изменят обема и съдържанието на научното знание, редуцирано за учебни цели, и адаптират технологиите на обучение към възможностите и потребностите на учащите се. Като следствие все по-широко приложение в учебния процес намират и ще намират и електронните помагала. В статията е представено разработено от автора електронно помагало по учебния предмет „Предприемачество” за 8. клас. Разгледани са някои негови предимства както по отношение на преподаването, така и на ученето.
Информационните технологии неусетно и органично се вграждат в образователната среда, като изменят обема и съдържанието на научното знание, редуцирано за учебни цели, и адаптират технологиите на обучение към възможностите и потребностите на учащите се. Използването на новите образователни технологии подпомага развитието и „усъвършенстването на дидактическата компетентност като непрекъснато взаимодействие, сътрудничество между учител – ученик – ученик“ (Ненова, 2003: 14).
Според проучване на International Data Corporation (IDC) – световен лидер в маркетинговите проучвания и консултантски услуги в областта на информационните технологии, при класическата лекция се възприема едва 5% от преподаваното в учебния час съдържание. Възниква въпросът: Какъв да бъде дизайнът на обученията, за да мотивира учениците и впоследствие да „осигурява устойчивото им поведение като средни специалисти в стопанския живот“? (Ненова, 2010: 64–72). Така например смята се, че при използването на аудио-визуални елементи усвоеният материал се повишава до 20%. А при използването на електронни помагала се стига до 75%.
Напоследък в съвременното училище се наблюдава тенденция на непрекъснато обновяване на класните стаи с най-новите информационни технологии. Това значително подпомага педагогическата и учебно-познавателната дейност. Използването на таблети, телефони, лаптопи или стационарни компютри предоставя възможност на учениците да усвояват по интерактивен начин учeбното съдържание чрез филмчета и видеоклипове и да прилагат придобитото знание при решаване на казуси, разработване на проекти и др. Посредством информационните технологии учителят пък има възможност в реално време (в учебния час) да наблюдава действията на всеки един ученик. Домашните задания в дигитална среда и работата с електронни учебни помагала за учениците са много по-интересни от традиционните форми и стимулират любознателността им.
Електронното помагало позволява учителят да визуализира учебните материали от лаптопа към електронната дъска или към проектора, дава възможност учениците да решават зададените учебно-познавателни задачи непосредствено на електронната дъска. В него може да се поставят линкове за допълнителни материали, имащи отношение към конкретното учебно съдържание. Интерактивният характер на електронното помагало спомага за повишаване на активността на учениците. Те участват с много голям интерес в зададените в него дискусии. Обучаваните могат да задават въпроси към преподавателя от своите таблети, а той да визуализира на дъската отговорите и поясненията си. В електронното помагало може да се включат и множество тестове за проверка на степента на формираните знания и умения на учениците.