От настоящата 2018/2019 учебна година в програмата за 8. клас се въведе предметът „Предприемачество“. Единственият одобрен учебник е на издателство „Мартилен“ с автор Кирил Тодоров. Липсата на учебно помагало по предмета мотивира разработването и прилагането в педагогическата ми практика на собствен вариант, а изложените по-горе схващания са в основата на избора ми на електронния формат.
Създаденото помагало е нагледен пътеводител на ученика в процеса на формирането на определените в ДОС компетентности и включва допълнително разработени помощни материали за всички уроци от учебника по предприемачество за 8. клас. Като приложение към помагалото са дадени учебната програма по предприемачество за 8. клас, както и примерно годишно тематично разпределение, което може да бъдат в помощ на учителите, преподаващи по предмета.
Всяка от разработените теми в учебното помагало е в съответствие със съдържанието на учебника. Работата с помагалото е толкова улеснена, че почти няма нужда учителят да разказва учебното съдържание. Необходимо е само да насочва обучителния процес и заедно с ученика да си партнират в учебния час и извън него. Тогава и процесът на обучение e приятен, а не досаден.
Съдържанието на помагалото подпомага както учениците при формирането, развитието и усъвършенстването на конкретни знания и умения, така и учителите при различните етапи от преподавателската им дейност:
- формиране на обучителните цели;
- планиране на учебния процес;
- организиране и ръководене на учебния процес;
- наблюдение и контрол на учебния процес;
- усъвършенстване на педагогическата дейност.
Всяка една от темите в помагалото е със следната структура:
- съдържателна – по отношение на учебното знание по конкретната методическа единица;
- презентационна – ppt, представяна от учителя или от ученика;
- учебно-помощни ресурси – разработени съвместно от учителя и ученика;
- учебно-познавателни задачи с практико-приложен характер – развиващи креативното мислене на обучаваните;
- домашно задание – съставено и зададено от учителя и от ученика.
Предимства на преподаването чрез използване на електронното учебно помагало:
- Сложните схеми, графики и тенденции, за които чертането на ръка отнема голяма част от учебното време, се появяват на електронната дъска автоматично с помощта на компютър и мултимедиен проектор;
- При необходимост част от тях може да бъдат премествани, съобразно с приложената методика и с темпа на работа в учебния час;
- С предварително подготвените задачи всеки ученик може да работи с индивидуално темпо, без да притеснява по-бавно работещите или да забавя и отегчава по-бързо справящите се;
- Учителят има възможност да бъде непосредствено до учениците и да оказва конкретна помощ, а не да диктува от дъската;
- Включените презентации към уроците, работни листове или допълнителни задачи за упражнение са достъпни за учениците по всяко време;
- Онлайн изпитванията са по-интересни, обратната информация се получава веднага, учениците на момента виждат къде са сгрешили;
- Анализите на резултатите се правят бързо и лесно.
Смятаме, че чрез електронното учебно помагало по предприемачество се повишава равнището на интерактивност в обучителния процес и се засилва интересът на учениците към предмета. Акцентът в обучението се поставя не върху механичното възпроизвеждане на учебното съдържание, а по-скоро върху „задълбочаване и разширяване на дигиталните умения, гъвкавото, креативното и иновативното мислене, върху социалните умения“ (Ненова, 2018: 253).
В тази посока може да се обобщи, че „колкото по-разнообразни потребности култивираме чрез образованието и обучението по отделните дисциплини, толкова по-малък е рискът на обучаващата се личност от стрес и липса на емоционален контрол при ранжиране на нейните потребности“ (Ненова, 2005: 39). Всичко това повишава качеството на образователния процес и по-конкретно в междинния етап – процеса на обучението (Ненова, 2016: 108).
Интерактивното обучение подпомага рационалното използване от учителите на ядрото от ученици, които проявяват „висок самоконтрол, и съдейства за намаляване на относителния дял на учениците с нисък самоконтрол“ (Ненова, 2008: 110).
Безспорно изготвянето на учебните материали, презентациите към уроците, необходимите схеми, таблици и графики към някои задачи, тестовете е доста сериозно изпитание за всеки учител. Разработени веднъж обаче, тези ресурси може да се обогатяват и допълват, което улеснява ежедневната подготовка за часовете.
-
- Илиев, Й. (2001). Умението да мотивираме. София: Нова звезда.
- Мизова, Б. (2015). Учителят като компетентен комуникатор. София: Колбис.
- Найденова, В. (2004). Професионалният облик на съвременния учител (с пример за специалност химия). София: Фактум.
- Ненова, С. (2018). Комплексно осигуряване на качеството на образователната услуга в професионалните гимназии. В. Търново: Фабер.
- Ненова, С. (2016). Подходи за осигуряване на качеството на образователната услуга в училище (с. 86–120). В: Бургаски свободен университет. Годишник. Т. XXXIV. Бургас: БСУ.
- Ненова, С. (2015). Подходи за оценяване на качеството в образованието (с. 190–201). В: ІV Есенен научно-образователен форум „Учителят и модернизирането на образованието – национални и европейски практики”, 14–15 ноември 2014. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски”.
- Ненова, С. (2013). Проблемът за качеството на образователния процес (с. 34–41). В: Юбилеен сборник 60 години Департамент за информация и усъвършенстване на учители. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски”.
- Ненова, С. (2010). Методика на обучението по икономика (основни аспекти). В. Търново: Фабер.
- Ненова, С. (2008). Емпиричен профил на професионалната пригодност. В. Търново: Фабер.
- Ненова, С. (2005). Емоционалната интелигентност в обучението по икономика в професионалните гимназии. В. Търново: Унив. изд. „Св. Св. Кирил и Методий“.
- Ненова, С. (2003). Дидактическата компетентност за иновативно развитие на оранизационно-училищната среда. София: Унив. изд. „Стопанство“.
- Ненова, С. (2001). Съвременни аспекти на качеството на обучението по икономика в професионалните училища (с. 248–255). В: Иновации в подготовката на икономически кадри. София: Алтос.
- Николова, Т. (1997). Педагогическите задачи като средство за постигане на професионално майсторство. Педагогически алманах, т. 5, 1: http://journals.uni-vt.bg/almanac/bul/vol5/iss1/10
- Пирьов, Г. & Русев, П. (1981). Психология на творчество. София: Наука и изкуство.
- Симонов, В. (2009). Педагогический менеджмент. Москва: Юрайт-Издат.
- Рашева-Мерджанова, Я. (2016). Професионалното образование в контекст на глобални пазарни мрежи и кариерно развитие през целия живот. – В: Столетниците или най-старите професионални училища в България – минало, настояще, бъдеще. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Рашева-Мерджанова, Я. (2004). Професионалната педагогика в традиция и перспектива. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски”.
-
Галя Иванова, Професионална търговска гимназия, Бургас
galqivanovaa@abv.bg
рецензент: доц. дпн Славка Ненова