В последните десетилетия образователната система у нас е в процес на непрекъсната промяна. Тази динамична реалност предполага и изисква търсене и прилагане на различни способи за адекватно изследване на спецификата и развитието на всеки индивид. Един от тези способи е използването на рисувателните тестове като проективни методики.В статията са представени проективни рисувателни методики, които успешно може да се използват в детската градина. Тези методики са удачен способ за изследване на детската личност, установяване на потребностите на детето и при необходимост – насочване на усилията за компенсаторна или корекционна работа с него. Рисуването е любимо занимание в предучилищна възраст, поради което рисувателните тестове не носят напрежението на задължителност и се възприемат положително от децата.
Рисуването е сложна синтетична дейност, в която се разкрива формиращата се личност на детето. В своите рисунки то отразява общуването с околния свят. Рисуването е едно от любимите занимания на повечето деца и преобладаващ вид детско творчество в ранна възраст, което прави рисувателните методики подходящи в психодиагностичен аспект. Рисувателните задачи се приемат като игра, а това бързо премахва комуникативните бариери.
Детската рисунка е показател не само за когнитивните способности и художественотворческите умения на детето. Графичните знаци в нея съдържат универсална смислова символика, чийто изразител е детето като развиващо се в определен социокултурен контекст, и същевременно представляват отражение на уникални обстоятелства в личното му битие и актуални жизнени ситуации като източник на интензивни възприятия и чувства.
В рисунките си децата изобразяват не толкова определени обекти, а по-скоро чрез тях разкриват своите преживявания и отношението си към изобразените хора, предмети, ситуации. В този смисъл, при интерпретацията на детската рисунка е необходимо нейните характеристики да се разглеждат не като сбор от компоненти, подлежащи на самостоятелно тълкуване, а зад отделните детайли да се постигне вложеният като цяло смисъл.
Голяма част от проблемите в детска възраст намират отражение в рисунките на децата. Внимателното разглеждане на определени елементи и цветове дава възможност да се установят различни дефицити и да се окаже своевременна помощ за тяхното преодоляване. Нещо повече, изследвания на специалисти показват, че отражение в рисунките на детето намира включително неговото здравословно състояние. Рисуването и цветовете са обект на интерес и от страна на психоанализата. Различни автори използват детската рисунка в диагностичната си дейност с деца.
Нека разгледаме някои от най-често използваните в детската градина рисувателни тестове.