Образователните технологии са мощен инструмент в ръцете на учителя. Те нямат за цел, нито пък могат да го заместят. Точно обратното – учебна среда с качествено внедрени технологии дава възможност на учителите да използват подходи и методи на преподаване, които традиционната образователна среда не им позволява.В статията са предложени методически насоки за експериментално прилагане на разработения от автора иновационен педагогически модел за изучаване на конкретно учебно съдържание по информационни технологии в 8. клас чрез средствата на изобразителното изкуство. Разгледани са същността и структурата на модела. Посочени са основни характеристики на изготвените от учениците учебни проекти. Представени са уроците, чрез които е реализирано експерименталното обучение.
Организация на педагогическия експеримент
Преди прилагането на уменията на учениците по изобразително изкуство в обучението по информационни технологии в 8. клас в разработения модел предварително са осмислени похватите, методите, средствата и формите на обучение, тъй като интегрирането на знанията предполага детайлно открояване и систематизация на информационните части, които ще бъдат разглеждани по време учебния процес.
При подготовката за интегриране на уменията по изобразително изкуство в учебния процес по информационни технологии, съобразно с изследвания педагогически модел, се осъществяват следните дейности:
- откриване на опорните моменти в стандартите за учебното съдържание;
- определяне на областите и темите, които позволяват интегриране на знанията и уменията от различните направления;
- определяне на близък до житейския опит на учениците контекст, който да им позволява да прилагат новопридобитите знания и умения;
- уточняване на представите и понятията, които ще бъдат актуализирани, и тези които ще се формират;
- очертаване и аргументиране на дидактическите технологии на работа;
- определяне на рутинните и творческите познавателни действия на учениците.
Подготовката на отделните теми от позицията на интегриране на изобразителното изкуство в обучението по информационни технологии е свързана с много старателно преосмисляне на всеки отделен детайл и гъвкаво ориентиране на съвместната дейност с учениците и поставянето на индивидуални задачи. Тя изисква съобразяване с общото ниво на компютърната грамотност и с техниките на рисуване на учениците.
Проведените изследвания показват, че в пакета от иновационни методи за формиране на разностранни компетентности и за развиване на комуникативните умения, за стимулиране на естетическите потребности и изграждането на адекватна ценностна система у ученика значителна роля има проектното обучение. Чрез него се разработват обширни задачи, цели се широкомащабно знание и се създават условия за моделиране на алтернативни форми на интелектуалните процеси, които се реализират по подобие на действието на компютърните системи: знанията се свързват в ясна логическа последователност; осъществява се трансфер в близки и сродни области на знанието и културата; създават се умения за екипна дейност с помощта на сътрудничество; полученото познание и опитът се прилагат на ново равнище – създава се продукт, който е плод на събрана и съхранена информация, на нови знания.
Работата по иновационния модел налага голяма част от процеса по създаването на статичен уебсайт да се осъществява в извънучебно време, в екипна и самостоятелна изследователска работа. В училище основно се извършват т.нар. съпътстващи дейности, свързани с проекта, като обсъждане на темата и целите, планиране на задачите и етапите за реализирането им. Това изисква добро времево планиране от страна на учителя, за да бъде изготвен в срок исканият краен продукт. За ефективността на така създадената организация на екипна работа е необходимо да се предвидят поне три-четири седмици време от началото на проекта до неговото окончателно завършване с готовност да бъде приложен в реалните условия на учебен час.
Концепция за реализиране на предлагания нов подход в обучението за създаване на статичен уебсайт:
- Учениците да се запознаят и осмислят понятието уебсайт.
- Да познават основните етапи в разработката на уебсайт.
- Да разграничават елементи на визуалния дизайн на сайт.
- Практически да използват специализиран софтуер за създаване на уебстраници и сайтове, съдържащи текст, изображения, видео и връзки към други сайтове.