В статията са предложени 5 урока: „Специализирани софтуерни средства за създаване на уебсайтове“, „Проектиране на статичен уебсайт“, „Създаване на статичен уебсайт“, „Интегриране на компоненти в статичен уебсайт“, „Публикуване на уебсайт“. В рамките на тези уроци са предвидени следните методи: наблюдение, индивидуална работа, групова работа, тестиране посредством традиционен и онлайн тест.
За осъществяване на целта на експеримента след внимателно проучване на теорията и на методиката на преподаване на темата „Създаване на статичен уебсайт“ се откроиха следните етапи:
- Определяне на необходимия минимум от знания за усвояване на понятията уебсайт, карта на сайта, начална страница, вътрешна страница, навигационна система, бутон, банер.
- Съставяне на тестове за проверка и оценка на знанията на учениците, необходими за покриване на този минимум.
- Адаптиране на тестове за провеждане във формат „интерактивен тест“.
- Провеждане на тестови проверки и анализиране на получените резултати от оценяването на учениците.
Експериментът е проведен във 2 СУ „Акад. Емилиян Станев“ – София, през втория срок на учебната 2018/2019 година. В него участват четири групи ученици от четири паралелки 8. клас. Изборът на групи е продиктуван от факта, че за да бъде приложен иновационният модел ефективно, в извадката трябва да бъдат обследвани повече ученици. Експерименталната група (ЕГ) включва ученици от 8А и 8Б клас. Контролната група (КГ) формират ученици от 8В и 8Г клас. Двете групи са съставени от по 21 ученици.
Същност и структура на модела
Разработеният педагогически модел се базира на работата по проекти. За реализирането на отделните проекти се сформират екипи от по трима или четирима ученици от експерименталната и контролната група. Изборът на членовете на екипите е предоставен на учениците, съобразно с личната симпатия и желанието за сътрудничество. Това спомага за бързото сработване на участниците и по-безконфликтното решаване на различните проблеми по време на изпълнението на проектите. Поради малкия брой на членовете на отделните екипи те не избират свой лидер, но дейностите по реализирането на съответния проект имат определен отговорник и се разпределят между учениците. По този начин всеки член на екипа има отговорна задача и мотивация за работа.
Разработени са четири статични сайта по темите „Графити и тяхното предназначение“, „Компютърни вируси“, „Аз и светът“ и „Книгите“. Те съдържат уебстраници, дизайн и банер на сайта за илюстриране на знанията по изобразително изкуство. Чрез различния начин на запознаване и представяне на новите понятия се цели да се мотивират учениците за активно участие в учебния процес при усвояването, затвърдяването и надграждането на знанията и уменията им. След изготвянето на четирите сайта екипите правят хипервръзка между тях с цел обединяване.
Основни характеристики на изготвените учебни проекти
Статичните сайтове на учениците, създадени по време на експерименталното прилагане на представения педагогически модел, се отличават със следните основни характеристики:
- те са уникални;
- имат специфична цел;
- основават се на изследователска работа;
- фокусирани са върху умения по изобразително изкуство;
- излизат извън рамките на познати модели за изследване на проблем;
- изискват наличие на умения за планиране, организиране и управление на времето.