Постановка и организация на педагогическото изследване
За провеждане на изследването са използвани тестове от Система за контрол и оценка на физическата дееспособност в детските градини (бягане на 40 м, скок на дължина с два крака от място, хвърляне на плътна топка 1 кг с две ръце от горе, клякане за 20 секунди и седеж от тилен лег за 30 секунди). Заниманията със спорт при добра организация и използване на различните форми в детската градина осигуряват здраве, двигателен опит, развиване на умения и изграждане на мотивация за самостоятелна двигателна дейност. Предучилищното възпитание чрез формите на физическата култура има за цел укрепване и закаляване на децата, повишаване на устойчивостта на детския организъм към заболявания, развитие на физически качества и дееспособност.
Целта на педагогическото изследване е да се установи физическото развитие на децата от подготвителна група при ДГ „Зорница“ в София и да се изведат показатели.
Задачи на педагогическото изследване:
- Анализ на литературни източници по изследвания проблем.
- Формулиране на необходими данни по определени показатели.
- Сравнение и анализ на получените резултати по пол.
Предмет на педагогическото изследване е физическата дееспособност на детския организъм.
Обект на педагогическото изследване са двигателните качества, които определят развитието на физическата дееспособност на децата от ІV възрастова група в детската градина.
Обхват на педагогическото изследване: 20 деца на 6-годишна възраст.
Показатели на педагогическото изследване:
- гладко бягане на 40 м;
- скок на дължина с два крака от място;
- хвърляне на плътна топка с две ръце над глава;
- седеж от тилен лег за 30 сек.;
- клякане за 20 сек.
Динамичната сила на долните крайници се изследва чрез гладко бягане 40 м, като се провежда на равна асфалтова площадка. Измереното разстояние се пробягва само един път за възможно най-кратко време. Отчита се с хронометър и метър.
Взривната сила на долни крайници се измерва посредством скок на дължина с два крака от място. Провежда се на равна площадка с нехлъзгава настилка. Упражнява се предварително изпълнение на махове с ръце и пружиниране в коленете и тазобедрените стави. Измерва се с метър или ролетка.
Взривната сила на горните крайници (раменния пояс) се измерва с хвърляне на плътна топка 1 кг с две ръце над глава, като се осъществява от стартова линия на равен терен. Участниците от изследваната група имат право на 2 или 3 опита – отчита се най-успешният. Измерва се с метър.
Седеж от тилен лег за 30 секунди измерва силата и гъвкавостта. Изпълнява се на хоризонтално равно място от изходно положение тилен лег с ръце зад тила, като учителят придържа краката към земята. Изпълнение: тялото се повдига до отвесно положение – седеж на 90 градуса. При връщане в изходно положение (тилен лег) гърбът трябва да опира земята. Измерва се с хронометър, като се брои колко пъти детето изпълнява зададеното упражнение за 30 секунди.
Клякане за 20 секунди измерва силата на долните крайници. Провежда се на равна площ с нехлъзгава настилка от изходно положение стоеж. Измерва се с хронометър, като се брои колко пъти детето кляка и става в изходно положение за 20 секунди.