С цел създаване на условия за максимално обективно оценяване на реализацията на всеки от проектите се дефинира модел с универсална система от критерии и показатели.
Критерий 1. Спазване на правилата за създаване на симулационен проект.
Показател 1.1. Създаден проект с възможност за симулация;
Показател 1.2. Създаден проект без възможност за симулация.
Критерий 2. Правилно изчертаване на схема (оптимално и естетично разполагане на компонентите).
Показател 2.1. Правилно разположени и свързани елементи и източници;
Показател 2.2. Правилно разположени и свързани елементи, некоректно свързани източници;
Показател 2.3. Правилно разположени и свързани елементи, без подбрани източници.
Критерий 3. Спазване на технологичните изисквания при оформяне на схема.
Показател 3.1. Разпознаване на елементите, разчитане на параметрите им и нанасяне означенията на електронните елементи. Демонстриране на умение за работа с техническа документация и справочна литература;
Показател 3.2. Разпознаване на елементите и разчитане на параметрите им, но с допускане на грешки при нанасянето им. Демонстриране на умение за работа с техническа документация;
Показател 3.3. Неразпознаване на елементите и неразчитане на параметрите им. Трудности при работа с техническа документация и справочна литература.
Критерий 4. Качество на изпълнението на практическото задание – проверка на спазването на схемотехническите правила за изчертаване.
Показател 4.1. Спазване на технологичните изисквания при проверка на прилагането на схемотехническите правила за изчертаване. Отсъстват грешки;
Показател 4.2. Спазване на технологичните изисквания при проверка на прилагането на схемотехническите правила за изчертаване. Грешките не са отстранени;
Подкритерий 4.3. Неспазване на технологичните изисквания при проверка на прилагането на схемотехническите правила за изчертаване.
Критерий 5. Спазване на технологичната последователност на операциите при дефиниране на симулационен профил.
Показател 5.1. Спазване на технологичната последователност при дефиниране на симулационен профил и правилно задаване на параметрите;
Показател 5.2. Спазване на технологичната последователност при дефиниране на симулационен профил и неправилно задаване на параметрите;
Показател 5.3. Неспазване на технологичната последователност.
Критерий 6. Настройка и изследване на устройството. Качества на готовия проект.
Показател 6.1. Прецизна, качествена и пълна изработка на устройството. Пълни и точни измервания;
Показател 6.2. Прецизна, качествена и пълна изработка на устройството. Непълни или неточни измервания, отсъстват маркери;
Показател 6.3. Некачествена и непълна изработка на устройството. Отсъстват измервания и маркери.
Критерий 7. Спазване на срока за изпълнение на заданието.
Показател 7.1. Срокът за изпълнение на заданието е спазен;
Показател 7.2. Срокът за изпълнение на заданието не е спазен.
Критерий 8. Спазване на правилата за съхраняване на проекта.
Показател 8.1. Спазване на технологичната последователност при съхранение на проекта, записани са всички елементи на проекта.
Показател 8.2. Неспазване на технологичната последователност при съхранение на проекта, не са записани всички елементи на проекта.
Удовлетворяването на изискванията на всеки от показателите носи фиксиран брой точки, общата сума от които е 60. В зависимост от получените точки за всеки от критериите се дефинират три степени на успеваемост на учениците:
– ученици, които нямат пропуски по отношение на знания/умения;
– ученици, които имат съществени пропуски по отношение на знания/умения;
– ученици, при които липсват знания/умения.
Оценяването на проектите по изложения модел се реализира посредством Карта за наблюдение и оценяване на резултатите от изпълнението на практическо задание, с която учениците се запознават преди получаването на индивидуалните си задания за проектиране и разполагат с нея до оценяване на проектите си.
Системните наблюдения от непосредствената работа на учениците по предмета „Проектиране на електронни схеми“ в 11. клас и анализът на обобщените резултати от проведените изследвания дават основание за следните изводи:
- Изследваните теоретични знания – познаване и разбиране на основните термини, понятия и правила за симулиране работата на електронните схеми, условните графични означения на елементите и областите на приложение, се допълват от уменията за прилагането им при работа с виртуални компютърни лаборатории, анализирането на отделните части на схемата и вземането на адекватни решения при възникнала необходимост от корекции.
- Практическите занимания със софтуера и работата по проекти на базата на теоретичната подготовка дават възможност на учениците да планират, прогнозират, проектират и онагледяват на практика своите планове, като по този начин се формират техните професионално-практически умения и се развиват познавателните им интереси.
- Практическите занимания мотивират учениците чрез познавателната активност да преодоляват трудности, да проектират и анализират електронни схеми в подходяща виртуална среда.
- Учебно-познавателната дейност на учениците чрез компютърна симулация ги доближава до потребностите на живота, като формира комуникативни умения и умения за работа в екип, сътрудничество и толерантност към позициите на другите, осигурява подготвени кадри за съвременните технологии и производства.
На база получените резултати може да се обобщи, че използването на компютърна симулация на електронни схеми като „малки“ проекти или част от проектни разработки представлява ефективен начин за трайно усвояване на задълбочени знания, за формиране на умения за ефективното и гъвкавото им прилагане, за изграждане на техническа култура и създаване на навици за работа с техническа литература.
-
- Василева-Иванова, Р. & Великова, Е. (2014). Модел на проектно-базирано обучение по математика. Педагогически новости, 1.
- Георгиева, П. (2015). Технологични варианти на групово проектно обучение по органична химия. i-Продължаващо образование, т. 10.
- Колева, Н. (2013). „Метод на проектите” в контекста на качеството на обучение. Управление на образованието, т. VІІ (4).
- Петров, П. & Атанасова, М. (2001). Образователни технологии и стратегии на учене. София: Веда-Словена – ЖГ.
- Стефанова, Т. (2009). Приложение на компютърни симулации в практическото обучение по телекомуникации (с. 99–107). В: Сборник доклади от годишната университетска научна конференция на НВУ „Васил Левски”, Велико Търново, 19–20 ноември 2009.
- Шехова, Д., Якимов, П. & Любомиров, С. (2014). Симулационно изследване на формирователи на правоъгълни импулси в програмна среда MULTISIM (с. 76–82). В: Национална конференция с международно участие „Електроника 2014”. Доклади.
-
инж. Любомира Вълкова, Професионална гимназия по електротехника и електроника, Пловдив
lvalkova@abv.bg
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева