Методика на изследването
При отчитане на необходимостта и реализиране на образователни промени, насочени към процеса на преподаване и изучаване, трябва да се обърне внимание и да се окаже влияние върху различните елементи, включени в образователния процес: времето, което е определено за изучаване на новото знание; наличието на дидактически средства; подготовката на учителите. Постигането на метапредметните и личностните резултати може да се осигури чрез прилагане на подходящи типове задачи, структурирани в съответствие с видовете компетентност. Едни от учебно-техническите средства са учебникът и учебно-помощната литература (учебни тетрадки, сборници и др.). На съвременния етап тези средства се отличават с интерактивност и насоченост към развиване на универсални учебни действия.
В комплекта от учебна документация за 6. клас (на различни издателства) липсват учебни тетрадки, което не осигурява самообучението и саморазвитието на учениците. Затова нашето изследване се насочва към създаване на модел на учебна тетрадка, осигуряваща образователно математическо съдържание за стимулиране на УУД.
Обект на изследването са универсалните учебни действия в обучението по математика в 6. клас.
Предмет на изследването са възможностите за формулиране и решаване на метапредметни задачи в учебна тетрадка по математика като средство за развиване на УУД.
Цел на изследването е да се разработи модел на учебна тетрадка по математика за 6. клас като средство за развиване на универсални учебни действия в процеса на обучението по математика. За постигане на целта първо са определени дидактическите основи на конструиране на учебното средство – цели, подходи и принципи при структуриране на учебното съдържание (фиг. 1).
Структурният модел отговаря на необходимостта от нов подход към познавателния процес. Моделът е в съответствие с целта и задачите на обучението по математика в 6. клас.
При разработването на учебната тетрадка се прави опит да се реализира цялостна дидактическа концепция, в основата на която са идеите:
- за комплексно развитие на личността на ученика и стимулиране на мисловната дейност в процеса на обучение;
- за насочване на дейността на учениците към разсъждаване, към творческо прилагане на знанията и опита във всекидневието;
- за изграждане на умения за групова работа и на компетентности за общуване, за анализиране на различни възможности и избор по определени критерии;
- за осъществяване на междупредметни връзки между математиката и останалите учебни дисциплини;
- за насърчаване на мотивацията и интереса на учениците чрез представяне на новите знания по атрактивен и забавен начин.
В зависимост от това, към развиване на какви УУД са насочени, задачите по математика може да бъдат разделени на четири групи:
1. Задачи за развиване на комуникативни УУД – насочени са към овладяване на математическите понятия; формиране на умения за индивидуална работа; усъвършенстване на писмената и вербалната реч; развиване на умения за изслушване и разбиране на обясненията на другите и коригиране на грешки.
2. Задачи за развиване на личностни УУД – насочени са към формиране на постоянна мотивация за обучение и познавателен интерес към математиката; развиване на способност за адекватна самооценка на постигнатите резултати и осъзнаване на значимостта на изучаваното ново знание.
3. Задачи за развиване на познавателни УУД – насочени са към развиване на логическото мислене; създаване на математически модели; извличане на необходимата информация от условието на задачата; изказване и проверяване на хипотези, определения, твърдения, теореми; сравнение; съпоставяне; класифициране; откриване на аналогии и причинно-следствени връзки.
4. Задачи за развиване на регулативни УУД – насочени са към развиване на умения за изграждане на алгоритми за решаване на задачи; целеполагане; диференциране на изучените знания от тези, които предстои да се изучават; планиране; определяне на междинните резултати и отчитане на крайния резултат; анализ и обобщение на получените резултати.
Познавателните и регулативните УУД са неотделими.
Технологичният модел на дадена урочна тема в учебната тетрадка се разработва чрез модулно-блоковия подход – съдържанието на една тема се представя от един учебен модул с четири блока задачи за формиране съответно на четирите типа УУД (фиг. 2).
Съдържателното разработване на даден учебен модул от учебната тетрадка изисква първо да се определят темите на уроци по математика в 6. клас и за всяка тема да се подберат и подредят типове задачи за съответните УУД. Като модел на работен лист от учебната тетрадка за групова и самостоятелна работа на учениците предлагам разработка на темата „Кръг. Лице на кръг” (Приложение).
Формирането на универсални учебни действия е продължителен и непрекъснат процес, насочен към овладяване на нов социален опит и компетентности. Моделът на учебна тетрадка за стимулиране на УУД по математика в обучението в 6. клас е насочен към осигуряване на активното учене на учениците и стимулиране на вътрешната им познавателна мотивация и активност. Очакваните резултати са: повишаване на увереността в собствените възможности за изучаване на математиката; усъвършенстване на уменията за прилагане на математическите знания към математически и нематематически задачи; развиване на способността за използване на математиката като форма на комуникация, изразяване и логическо мислене. Така развити УУД се запазват и служат на личността през целия й живот.
-
- Закон за предучилищното и училищното образование (Обн. ДВ, бр. 79 от 13.10.2015 г., в сила от 01.08.2016 г.).
- Колев, Е. и др. (2016). Книга за учителя по математика за 5. клас. София: Булвест 2000.
- Мерзляк, А. Г. и др.(2018). Математика. 5-11 классы. Программы. Москва: Вентана-Граф.
- Учебна програма по математика за VІ клас.
-
- [gview file=“https://diuu.bg/emag/wp-content/uploads/2019/09/PRILOJENIE_TSV-1.pdf“]
-
Цветелина Мирославова, докторант в катедра „Алгебра и геометрия” на Факултет математика и информатика при ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий”
cmiroslavova@yahoo.com
рецензент: проф. д-р Даринка Гълъбова