Формирането на двигателни навици и физически качества при деца от трета и четвърта възрастова група в условията на детската градина се определя до голяма степен от правилното планиране на програмния материал през цялата учебна година. Успешното обучение зависи от съблюдаването на дидактическите принципи за постепенност, последователност, непрекъснатост, приемственост, правилно редуване на програмните задачи, както и индивидуален подход.
От особено значение са проучването на специфични форми на планиране и приложението на подходящи средства и методи, които да съответстват на изискванията на възпитателната работа и да осигуряват постепенност, последователност, непрекъснатост и приемственост в обучението на подрастващите за усвояване на двигателни навици. Чрез въвеждането на комплексно планиране на дейността по физическа култура се осъществява интеграция между различните форми – игрова ситуация, утринна гимнастика, подвижни игри, спортно-подготвителни игри, разходки. Изпълнението на задачите дава възможност след разучаване на дадено естествено-приложно упражнение то да бъде повторено в другите форми на дневния режим до неговото затвърдяване и усъвършенстване при вариативни условия.
В предучилищна възраст физическата култура заема съществено място, изпълнявайки отговорни функции, и има определено значение. С оглед на повишаването на физическата дееспособност и опазването на здравето на подрастващите възниква и следната цел – да се определят средствата за повишаване на физическата дееспособност на подрастващите, за обогатяване на двигателния им опит чрез спортно-подготвителни и възстановителни игри.
Акцентът пада върху следните задачи:
- подбор на средствата, структуриране и планиране на учебното съдържание на спортно-подготвителните и възстановителните игри за всяка възрастова група (по месеци и седмици);
- оптимизиране на организацията, ръководството и провеждането на заниманията в детската градина с оглед на повишаване на физическата дееспособност.
Особено важен момент за организирането и провеждането на спортно-подготвителни и възстановителни игри е подготовката на педагогическия персонал в детските градини. Семинарите, обмяната на опит, продължаващото образование са насочени към повишаване на теоретичната и практическата подготовка на учителите за осъществяване на задачите за укрепване, развитие и закаляване на детския организъм. От изключителна важност е и правилната организация, която включва планиране, набавяне на уреди и пособия, определяне на мястото за игра, разучаване на комплекси от общоразвиващи упражнения и игри. Препоръчително е предучилищните учебни заведения да разполагат с велосипеди, шейни, федербали, топчета за тенис на маса, топки (волейболни, баскетболни и футболни), въженца за скачане, обръчи. Както и със спортни площадки и салони, предоставящи условия за изпълнение на оптимизиран двигателен режим както на открито, така и на закрито при променящи се метеорологични условия.
Редица особености на възпитателно-образователния процес ни насочват към следното разпределение на програмното съдържание, диференцирано по възрастови групи:
- първа група – колоездене (велосипеди с три колела), упражнения и игри с топче за тенис на маса, с малка, средна и голяма гумена топка, както и упражнения и игри при снежни условия;
- втора група – колоездене (велосипеди с три колела), елементи от детски баскетбол, волейбол и футбол, упражнения и игри с топчета за тенис на маса, с перца за бадминтон, ролкови кънки, както и упражнения и игри с шейни при снежни условия;
- трета група – елементи от детски баскетбол, волейбол и футбол, тенис на маса, ролкови кънки, колоездене (велосипеди с две колела), упражнения и игри с шейни при снежни условия.
Особен интерес у децата предизвиква организирането на народни и други занимателни игри:
- индивидуални – игра на дама, скачане на въже, ластик, въртене на обръч, кегли;
- групови – игра на гоненица, сляпа баба, криеница и влак.
Разпределението се съобразява с възрастовите особености, степента на овладяване на двигателните навици, сезона и материалната база. При реализирането на целта и задачите учителят се ръководи от редица общопедагогически и специфични принципи, от основни постановки на програмата и от националната научно-приложна дейност за оптимизиран двигателен режим. Желателно е използването на целенасочени варианти за организация на спортно-подготвителни и възстановителни игри, така че да не се дублират ситуацията по физическа култура и подвижните игри. При тази форма се утвърждава правилото за по-голяма свобода и самостоятелност на децата както при избора на упражненията, така и при тяхното изпълнение. Спортно-подготвителните и възстановителните игри са организиран процес и се ръководят от учителя, който присъства дискретно и направлява дейността на децата в съответствие с техните интереси и желания. По този начин се запазва игровият характер, който създава настроение и желание за двигателна дейност.
Успешното усвояване на новите елементи в спортно-подготвителните и възстановителните игри и затвърдяването на вече усвоените зависи от степента на развитие на физическите качества. Желателно е изпълняването на програмни и специални упражнения с цел повишаване на физическата дееспособност, например упражнения, осигуряващи комплексни въздействия за натоварване на горните и долните крайници на трупа.
Структурата на подготвителната част на заниманието със спортно-подготвителни и възстановителни игри се различава чувствително от тази част на ситуациите по физическа култура. Тук не се използват команди, класическият начин на провеждане на общоразвиващите упражнения. Само в някои от заниманията, където трябва да се осъществяват по-сложни задачи с по-големи психически и физически натоварвания, се включват общоразвиващи упражнения със и без уред и подготвителни упражнения, които са сходни с изучаваното основно движение в ситуациите и спомагат за неговото по-бързо овладяване. Например в спортното занимание „Малък тенис“ в трета група – със задача отразяване на топката в стената с лицевата част на ракетата след удар в земята, в подготвителната част децата се активизират за овладяване на движението чрез няколко общоразвиващи упражнения със следната последователност: упражнение от изходно положение стоеж за разгряване на китките на ръцете; упражнение от стоеж с лек разкрач, при което се формират уменията за движения с ракета и топка; упражнение за овладяване на основната задача – удар на топката в пода с лицевата част на ракетата. В подготвителната част се използват разнообразни бегови и танцувални упражнения, строеви фигури и игри в продължение на 1–2 минути, които способстват за оптимизиране на двигателната дейност и повишаване на физическото натоварване. Например в трета група при спортното занимание със задачи: разучаване на вътрешен удар при футболната игра от място и в движение, затвърдяване на удар и ловене на тенис топка, затвърдяване на стрелба в баскетболен кош, в подготвителната част се прилага играта „Огледало“. Децата са огледалният образ на учителя и изпълняват това, което той им показва (движения на вътрешен удар, тенис на маса и въртене на обръч). Чрез играта се постига адаптиране на детския организъм към по-голямо функционално натоварване. Непосредствено след нея те се престрояват за изпълнение на задачите в основната част на заниманието. В основната част стремежът е да се осигури овладяването от всички на предложените за даденото занимание обем и разновидности от физически упражнения. Това се постига чрез организиране на двигателната дейност, което осигурява по-голямо функционално натоварване и рационално използване на времето.