Съдържанието
Технологията за усвояване на лирически текстове от Елисавета Багряна в 12. клас чрез създаване на Изследователски дневник е иновативна образователна технология, основана на философията на конструктивизма и на компетентностния подход (чрез моделиране на разнообразни дейности в образователната среда и максимално използване на познавателния, емоционалния, литературния, читателския опит на учениците), както и на действащите приоритети в обучението по литература, а именно:
- запознаване с личната и творческата съдба на автора и рецепция на текста за осмисляне на конкретен литературен факт или явление;
- работа с художествения текст и интерпретация;
- усвояване и прилагане на различни анализационни техники и интерпретативни подходи;
- усвояване на необходимите понятия от литературната теория и прилагане в реалната речева практика;
- усъвършенстване на устната и писмената комуникация на учениците.
Технологията съчетава различни методи, свързани с използването на средствата на изобразителното и музикалното изкуство, с успешното интегриране на асоциативни техники и ролеви задачи и с реализирането на изследователски цели. Идеята е да се преодолеят трудностите и бариерите, свързани със страха от работата с лирическия текст и свободното изграждане на позиция по вложените смисли; да се разчупят стандартите и стереотипите в подхода към текста и да се открие нова възможност за анализ и интерпретация.
Създаването на паспорти на лирическите текстове, работните листове, оформянето на мисловни карти, дискусионните разисквания по отделните тематични ядра в съчетание с разнообразни форми за въздействие върху активността, мотивацията и емоциите на учениците са подчинени на глобалната идея за осмисляне на „пътуването“ през лирическото пространство в търсене на образа на Багрянината лирическа героиня.
Разработената технология за усвояване на лирически текстове от Елисавета Багряна в 12. клас дава възможност да се надхвърли предвиденото в учебната програма съдържание и творчеството на поетесата да бъде открито от ученическите възприятия по един атрактивен начин. В процеса на апробирането ѝ се оформят следните тематични ядра, реализирани в отделни урочни единици.
- Основни теми и мотиви в творчеството на Елисавета Багряна (уводен урок, който поставя началото и представя целите, които предстои да бъдат реализирани).
- Домът като сковаващо човешкия дух пространство и заявеното желание за свобода („Вик“, „Видение“, „Зов“).
- Първичната устременост и необузданата стихия. „Стихии“ и стихията на освободилия се човешки дух.
- Обликът на жената скитница („Кукувица“, „Амазонка“, „Не съм аз…“).
- Обобщеният образ на жената в неговата богата многоликост („Потомка“, „Послушница“, „Невяста“, „Като слънце“).
- „Вечната“ – безсмъртието на женската същност.
- Създаване на готов продукт от извършената изследователска дейност – изследователски дневник „В света на Багрянината лирическа героиня“ (тип алманах в книжно тяло и в електронен вариант).
- Установяване на равнището на овладените знания и умения. Проверка и оценка.