В статията са изложени основни идеи, свързани с активното учене и изработването на подпомагащи средства. Представени са работни листове като средство за обучение по раздел „Структура и жизнени процеси в клетката“ в часовете по биология в 9. клас. Активното учене е важно за съвременното обучение. То спомага за по-доброто усвояване на учебния материал. Изготвените от учителя работни листове са съобразени с учениците от 9. клас на Националното музикално училище „Любомир Пипков“.
[dropcap]С[/dropcap]ъвременното обучение изисква от учителя прилагане на различни методи и средства, с които да стимулира познавателния интерес на учениците. Малкото учебни часове по биология и здравно образование в 9. клас (36 часа седмично), големият обем и сложността на учебното съдържание налагат търсенето на методи и средства за по- добра организация на учебния час.
Според пирамидата на ученето (Христов, 2019), създадена от специалисти от образователния институт National Training Laboratories, някои от методите за учене са по-ефективни от други. Едни от най-успешните са обсъждане (50%), презентация (75%/) и действие, чрез което запомняме 90% от информацията. Традиционните методи като лекция и четене, които са пасивни форми на учене, осигуряват до 10% ефективност. Те невинаги дават гаранция за възприемане на основната идея в текста, особено ако той е научен, а читателят не разполага с време и интерес към темата. Чрез демонстрация може да се запомни до 30% от информацията, но и тук ученикът е в пасивна позиция.
Обсъждането е активна форма на съвместно учене. При нея отсъства стресовата ситуация на изпитването, няма конкуренция и участниците са взаимно полезни един на друг. Представянето на учебен материал от самия ученик под формата на презентации, постери, проекти и др. дава възможност на този, който учи другите, да овладее учебното съдържание много по-добре.
Ефективното учене изисква от ученика активност, действие, да прави нещо конкретно. Това от своя страна изисква определено разбиране на темата и терминологията, както и внимание. Понятието активни методи принадлежи на Джон Дюи и се свързва с т.нар. активно учене, което стимулира ученика към действие. Древната мисъл на Конфуций добре описва мотива ми за избор на работните листове като средство за обучение в час: „Кажи ми и ще забравя. Покажи ми и ще запомня. Въвлечи ме и ще разбера“. Ученето чрез правене дава възможност за по-добро запомняне и разбиране на учебния материал. Естествено, за успешното учене влияние оказват и други фактори, като лична мотивация, среда на обучение, както и успешното съчетаване на повече методи едновременно. Вероятно моделът 70:20:10 (Христов, 2018), разработен първоначално от Алън Таф и доразвит от Майкъл Ломбардо и колегите му, за начините на обучение и развитие в работна среда има приложение и за създаването на благоприятна среда за учене при някои уроци в гимназиалния курс на обучение – 70% практика, 20% социално взаимодействие и 10% формално образование.
Чрез създаването на подходяща ситуация учителят може да влияе върху формирането на умения и знания, както и да получава обратна връзка за резултата от обучението. Важно е учениците да бъдат окуражавани да участват в дейности, да им бъдат предоставени средства, които да привлекат вниманието им и да ги активират към дейности. Работният лист като средство в обучението, което е разработено от учителя, дава възможност за по-добро планиране на уроците, дефиниране на целите, оптимално разпределяне на времето от часа, планиране на активностите на учениците чрез предварително обмислени въпроси, създаване на спокоен емоционален фон на урока и получаване на обратна връзка. Освен задачи в листовете може също да бъде добавяна интересна на ученика любопитна информация.
Работата по двойки (15 минути от учебния час) за решаване на задачите подобрява комуникацията между учениците. Обсъждането в края на урока създава завършеност на учебния процес. След приключването на часа учителят събира работните листове и отчита активността и трудностите при решаването на конкретните задачи. Този модел на работа създава възможност за центриране на обучението около действието на учениците като основна форма на учене. Устното изложение от учителя е само помощно действие спрямо обучаемите.
Предложените работни листове в Приложението са разработени по част от уроците от раздела „Структура и жизнени процеси в клетката“.
[tabs]
[tab title=“ЛИТЕРАТУРА“]
- Господинова, Ц. (2016). Видове интерактивни методи: http://ebox.nbu.bg/drg16/view_lesson.php?id=23
- Димова, Д. (2015). Учене чрез сътрудничество и взаимодействие. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Димова, Д. (2013). Образователен дизайн. Концептуални основания и практически решения. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Радев, Пл. (2016). Кратка дидактика. Пловдив: Fast Print Books 7.
- Христов, Т. (2019). Пирамида на ученето: https://www.novavizia.com/piramida-na-ucheneto
- Христов, Т. (2018). Модел 70:20:10 за учене и развитие: https://www.novavizia.com/model-70-20-10-za-uchene-i-razvitie/
[/tab]
[tab title=“ПРИЛОЖЕНИЕ“]
- [gview file=“https://diuu.bg/emag/wp-content/uploads/2019/10/RL_1-5-1.pdf“]
[/tab]
[tab title=“АВТОР“]
Светлана Карарусинова, Национално музикално училище „Любомир Пипков“, София
рецензент: доц. д-р Даниела Миткова
[/tab]
[/tabs]