Педагогическо изследване
Представеното педагогическо изследване на приложението и влиянието на някои популярни и ефективни методи и техники за активно учене за развиване на ключови компетентности – обществени и граждански, инициативност и предприемчивост, културна осъзнатост и творчески изяви, е реализирано през учебната 2017/2018 година с 240 ученици от 1. до 4. клас на столичното 112 ОУ „Стоян Заимов“. В хода на изследването са проучени над 100 различни методи и техники, които биха стимулирали инициативността и предприемчивостта на учениците. Разгледаните техники за активно учене са заимствани от английски и американски училища, 50 от тях са адаптирани и апробирани в проведеното експериментално обучение на учениците от начален етап.
Хипотеза, цел, задачи и методи на изследването
Хипотеза. По-активното прилагане на стратегии за активно учене ще повиши ефективността на обучението в началните класове както по отношение на мотивацията, активността и успеваемостта на малките ученици, така и по отношение на формирането и развиването на ключови компетентности – обществени и граждански, инициативност и предприемчивост, културна осъзнатост и творчески изяви.
Цел. Основната цел на изследването е да се установи ефективността от прилагането на методи и техники за активно учене в началния етап на образование.
Задачи:
- Да се проучат идеи за активно учене;
- Да се проучи български и международен педагогически опит в тази област;
- Да се адаптират и апробират техники за активно учене;
- Да се направи анализ на резултатите.
Методи:
- проучване на педагогическа литература;
- подбор, адаптиране и апробиране на техники за активно учене;
- математически анализ на резултатите от изследването.
Параметри на изследването
Период – 2017/2018 учебна година.
Използвани активни техники – 50 техники за активно учене, адаптирани и апробирани в часовете от задължителната подготовка на учениците от 1. до 4. клас по технологии и предприемачество, български език, математика, изобразително изкуство.
Обхват – 240 ученици от 1.–4. клас на 112 ОУ, София, разпределени в експериментални и контролни паралелки, като в експерименталните се прилагат техниките за активно учене, а в контролните обучението се провежда по традиционния начин.
Провеждане на изследването
Компетентност: Инициативност и предприемчивост
Критерий: Активност и инициативност
Техники: „Разделно събиране на отпадъците в клас“, „Картичка без повод“, „Трансфер на отговорности“.
Компетентност: Обществена и гражданска компетентност
Критерий: Умения за планиране
Техники: „Наблюдение и записване“, „Репортери“, „Продуктивни въпроси“, „Объркана история“, „Ако“.
Компетентност: Творчески изяви
Критерий: Креативност
Техники: „Малък групов проект“, „Една тема – пет дейности“, „Направи си нещо полезно“, „Засади или осинови дръвче“, „Пъзели“.
Компетентност: Културна осъзнатост
Критерий: Умения за събиране и обработване на информация
Техники: „Тематични проучвания“, „Наблюдение и записване“, „Репортери“, „Продуктивни въпроси“, „Биографични проучвания“.