Резултати от изследването
След края на експеримента се установява и сравнява степента на развитие по определените критерии: активност, инициативност, умения за планиране, креативност, умения за събиране и обработване на информация. За целта се разработват отделни казуси и проблемни ситуации за всеки клас, които учениците попълват в края на учебната година, след проведеното експериментално обучение с прилагане на техники за активно учене. Въпросите и проблемите са подбрани така, че да може да се получи информация за формирането и развитието на компетентностите, съобразно с определените критерии. Структурирани са три нива за оценяване – ниско, средно и високо ниво, като всяко отделно кореспондира на измервания критерий.
Анализът на резултатите от проверката на нивото на активност и инициативност показва, че учениците от експерименталните паралелки във всички класове в по-малка или по-голяма степен са по-активни от съучениците си в контролните паралелки. Това се дължи на факта, че учениците от експерименталните паралелки вече са придобили знания и умения за работа с активни методи и техники и този вид дейност не ги изненадва и затруднява. Те свободно изказват мнения, дават предложения и идеи.
Установяваме, че задачите за съставяне на план се оказват много интересни за малките ученици и те работят с удоволствие. Анализът на резултатите от проверката на уменията за планиране показва, че учениците от 3. и 4. клас се справят по-успешно, съставят по-подробни планове, с повече детайли. При първокласниците няма подробни планове, но пък техните са представени схематично или под формата на кратки изречения и рисунки. Установяваме също, че и двата типа паралелки – експериментални и контролни, имат близки или почти равни резултати, т.е. учениците се справят еднакво добре с планирането.
Анализът на резултатите от проверката на степента на развитие по критерий креативност показва по-високи нива на креативност на учениците в експерименталните паралелки. Техните предложения са по-забавни и атрактивни, изпълнени са с повече въображение и желание. Работено е с цветни моливи и флумастери. Рисунките са направени по-прецизно.
По отношение на получените резултати по критерий умения за събиране и обработване на информация можем да обобщим, че обучаваните в експерименталните паралелки ученици са работили с по-голямо желание и старание при изпълнението на възложените им задачи и са се справили по-успешно. Предложена е по-подробна информация, поднесена е по-прецизно и е оформена по-атрактивно.
Изводи
От анализа и обобщението на получените резултати от представеното педагогическо изследване можем да направим следните изводи:
- Използването на активни методи и техники, балансирано с традиционното обучение, е атрактивно за учениците и предизвиква техния интерес.
- Активните методи и техники повишават мотивацията за учене, активността и инициативността на учениците и съдействат за формиране на нови обществени и граждански компетентности.
- Прилагането на проблемната ситуация и казуса като методи за оценяване внася разнообразие в процеса и се приема добре от учениците.
- Активните методи за учене са достъпни за всички ученици.
- Чрез казусите и проблемните ситуации, които са взети от реалния живот, учениците придобиват нови социални и граждански знания и умения.
В заключение, успеваемостта на учениците зависи от ефективността и качеството на обучението. Учителят е водеща фигура за постигане на очакваните резултати от учебния процес. Прилагането на иновативни методи на обучение и оценяване е ключов фактор за повишаване на знанията и уменията, за развиване и разширяване на компетентностите на учениците.
-
- Витанов, Л. (2013). Интерактивни методи на учене. В: Традиции и иновации в началното образование. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Витанов, Л. (2009). Работа с таланти. Методически указания в помощ на организациите, работещи за откриване и развитие на способностите и талантите в областта на науката и техника. София: Еврика.
- Витанов, Л. и др. (2015). Методи и техники за активно учене. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Гюрова, В. и др. (2006). Приключението учебен процес. София: Агенция Европрес.
- Радев, Пл. (2005). Обща училищна дидактика. Пловдив: Унив. изд. „Паисий Хилендарски“.
- Dale, E. (1969). Audio-Visual methods in teaching. NY: Holt, Rinehart and Winston.
-
Жанета Бранкова, 112 ОУ „Стоян Заимов“, София
рецензент: доц. д-р Мирена Легурска