Основна цел на обучението по български език в средното училище е да се подготвят учениците за пълноценно общуване. Според Кирил Димчев „езикът има важно значение в общуването, без което комуникативните процеси не могат да станат реалност. Езикът служи за обединяване на общности от хора, стремящи се към реализиране на цели. Като най-силна обединяваща връзка между индивидите езикът е мощен инструмент за изграждане на идентичност“ (Димчев, 2010).Обучението по български език в 5. клас заема важно място в развитието на езиковите компетентности на учениците. Затова е необходимо да се разработват и въвеждат в педагогическата практика по-атрактивни и продуктивни модели за преподаване и усвояване на учебното съдържание. В статията е разгледано използването на облачните технологии като ефективно и достъпно средство, което може да направи ученето интересно, а учениците – активни и отговорни към процеса на собственото им обучение.
В тази връзка, отчитайки значимостта на езиковите компетентности за пълноценното личностно развитие на подрастващите, учителят е изправен пред предизвикателството да търси начини за разчупване на традиционната учебна среда, да разработва и въвежда в педагогическата практика по-атрактивни и продуктивни модели на преподаване и усвояване на учебното съдържание, чрез които да направи ученето достъпно, а учениците – активни и отговорни към процеса на собственото им обучение.
Новите технологии широко навлязоха и заемат важно място в живота на съвременните ученици. В резултат на пълното цифрово обкръжение и на непрекъснатото взаимодействие с него подрастващите възприемат и обработват информацията по различен начин от предходните поколения, имат различен модел на учене и мислене. Ето защо интерактивното обучение убедително се налага в класната стая и е важно учителят да използва пълноценно електронните технологии за комуникация и като средство за преподаване. Необходимо е да подчертаем обаче, че тук говорим за целесъобразно използване на технологиите в процеса на обучение – като средство за подготовка, за поднасяне на информацията и проверка на знанията. Учителят остава водещата фигура, която структурира учебното съдържание и регулира учебния процес. Идеята на приложението на технологичните средства в учебния процес е не да се измести живият контакт, а в комбинация с други методи за преподаване да се повиши ефективността от обучението. От съвременния учител се очаква да изготви и предостави образователни инструменти, които се харесват и допадат на стила на учене на днешните ученици. Необходимо е да се преосмислят традиционните дидактически модели на обучение и да се приемат конструктивни подходи за по-голяма ангажираност и участие на обучаваните в учебния процес.
Обучението по български език в 5. клас на прогимназиалния етап е насочено към овладяване на базисни знания, умения и отношения, които са предпоставка за запознаване на учениците със системата на съвременния български книжовен език и за развиване на техните езикови компетентности. В учебната програма по предмета е включено изучаването на изменяемите части на речта. С предвидената за усвояване информация по темата се поставя началото на системното овладяване от петокласниците на знанията и уменията, свързани с морфологията на съвременния български книжовен език, представят се изучените до този момент в началния етап на основната образователна степен думи (съществително име, прилагателно име, числително име, глагол и местоимение) като изменяеми части на речта и се въвеждат нови знания за местоименията, глагола и неличните глаголни форми.
Изучаването на местоименията, глаголните времена и причастията в 5. клас заема важно място в изграждането на езиковите компетентности на подрастващите и е основополагаща част от знанията за езика, които се надграждат в по-горните класове. Значимостта на този материал и изложените по-горе дидактически съображения мотивират и обосновават проведения от автора педагогически експеримент, базиран върху учене с помощта на облачните технологии.