Експерименталното обучение е проведено с 26 ученици от 5. клас при изучаването на задължителния учебен материал по български език Изменяеми части на речта. В обучението се използва електронна комуникация чрез облачната технология Office 365. За целта се създава група в Office 365, в случая групата е 5В клас, в която членове са всички ученици от паралелката и учителят. Учениците предварително са инструктирани как да ползват електронна поща, да работят безопасно в интернет, както и да спазват етични правила в електронната кореспонденция. Те имат акаунти в платформата, които сами са създали в часовете по информационни технологии, получили са подробни инструкции за работа с нея и това е упражнено като част от обучението им по ИТ.
Този начин на работа е изключително удобен и продуктивен, тъй като членовете на групите могат да работят заедно и непрекъснато да поддържат диалог, да правят разбор на своята работа – планиране и обсъждане на задачи, проверка на домашни работи, оценка на резултатите чрез Forms (приложение в платформата Office 365).
Актуализирането на знанията от 3. и 4. клас за местоимението и глаголните времена и преподаването на новото учебно съдържание се осъществяват чрез електронни уроци, изготвени с помощта на платформата mozaBook. С интерактивното съдържание на mozaBook учителят може да направи по-привлекателна и ефективна своята работа, да пробуди и задържи интереса на учениците. Разнообразните упражнения, подготвени с платформата, създават стимулираща среда за работа през целия час. С голяма активност и положителна мотивация учениците се справят с всяка поставена задача. Те работят върху различни упражнения, свързани с изменяемите части на речта, откриват и анализират грешки. Платформата позволява езиковите упражнения да бъдат поднесени под формата на игра, кръстословици и др.
Обучението по български език с помощта на облачните технологии има своите безспорни предимства:
- Учебният материал е онагледен, достъпно и лесно се възприема от учениците;
- Ученикът търси сам информация по поставената задача, като усъвършенства уменията си да подбира, анализира, обобщава и използва, съобразно с целта, специфична информация;
- Развива умения за рефлексия;
- Развива креативност;
- Развива уменията си за работа с информационно-комуникационните технологии.
Електронните технологии са много добро средство за повишаване на ефективността на учебната работа и постигане на по-високи резултати. При този начин на обучение учениците придобиват фундаментални комуникативни умения, стават по-отговорни по отношение на електронното общуване. Чрез поставянето и изпълняването на практически задачи се повишават мотивацията и интересът на учениците и това им носи удовлетворение. Знанията, придобити с помощта на електронните технологии, са практически осмислени и трайни.
-
- Андреева, М. (2017). Облачните технологии – приложение в електронното обучение: http://conf.uni-ruse.bg/bg/docs/cp17/11/11-10.pdf
- Димчев, К. (2010). Методиката на обучението по български език в съвременното научно пространство: https://liternet.bg/publish/kdimchev/metodika.htm
- https://www.mozaweb.com/bg/mozabook
-
Росица Караджова, Средно училище „Св. Патриарх Евтимий“, Пловдив
rosikaradjova@abv.bg
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова