За съвременното образование драматизацията на изучавано литературно произведение би могла да се превърне в много повече от метод на обучение. Защото не е достатъчно да си научиш урока, да направиш упражненията и да си напишеш домашните.
Дидактическите принципи, които методиката на литературното образование застъпва, се обвързват с амбицията да се преодолее репродуктивното възпроизвеждане. Целта е да избегнем шаблонизирането и монотонността в часовете по литература, да събудим любопитството и интереса на учениците, да ги накараме да се съревновават и да поемат инициатива и отговорност.
Всяка творба отразява не само пресъздаваното в нея време, но и епохата, провокирала раждането ѝ. Прекосявайки необозримата територия на десетилетията и столетията, художественото произведение може да оказва осезаемо въздействие както върху времето, в което се чете/преподава, така и върху хората, които общуват с него. С учениците разглеждаме „Хамлет“ точно от тази гледна точка. Произведението е от задължителната подготовка по български език и литература в 8. клас. Не се нарушава работата, а се разнообразяват традиционните методи на преподаване, задоволяват се потребностите от съвременно и модерно училище, способно да се справя с предизвикателствата на социалната динамика.
Проведеният педагогически експеримент е насочен към повишаване на качеството и ефективността на училищното образование, развиване на комуникацията и сътрудничеството за решаване на проблеми и провеждане на преговори, стимулиране на критичното и креативното мислене и отразява отговорността на учителя да съхрани чисти душите на възпитаниците си, да им разкрие красотата на изкуството, в случая чрез досег с трагедията „Хамлет“ на Уилям Шекспир. Диалогът с изкуството, облагородяващото му въздействие, ценностните му послания са безспорен извор за нравствено възпитание.
Съвременната образователна система е призвана да отговори на новите условия на многообразие и глобализация и да подготви младите хора, съобразно с произтичащите от тях изисквания. Необходимо е поставянето на ученика в постоянна проблемна ситуация. Това е учене, което го сближава повече с реалностите на утрешния ден. Прави го активно мислещ и способен да прилага знанията и уменията си. Поощрява самочувствието, свързано с реални качества и възможности, с точна представа за това, което е всекидневието. Подрастващият се поставя по специфичен начин в центъра на обучението.
Образователният театър се опира на интерактивното участие на обучаемите. При драматизацията на литературно произведение се набляга на широк спектър от комуникации и взаимодействия, а също и върху индивидуалния опит. Ученикът съзнателно поема отговорността за овладяването на нови знания и умения. Ролята на учителя е да бъде организатор и консултант, да оценява постигнатия резултат и прави диагностика.
Учебната дейност е организирана така, че всички обучаеми са въвлечени в процеса на познание. Всеки ученик допринася със своите собствени индивидуални знания, получава се обмен на мнения и идеи в атмосфера на доверие и взаимопомощ.
След избора на произведение се пристъпва към т.нар. екшън план, който изисква по-дълга подготовка. Предварително се създава сценарий и се раздава на учениците да се запознаят с него. Следва разпределяне на ролите. След определянето на темата на пиесата за класната стая, на проблема и драматичния конфликт и уточняването в детайли на основната идея вниманието се премества от импровизацията към самото драматично действие на обучителното представление. Важен момент в работата през репетиционния период е доразвиването на героите и техните характеристики.
Представлението е моментът, който осигурява изпълнение на всички планирани и осъществени дейности по обучителния проект. След него се прави анализ и се провежда дискусия с учениците относно учебния процес и постигнатите резултати от обучителното представление. Тук е моментът, в който учителят дава положителна обратна връзка за извършените дейности, свързани с превъплъщаването в ролите, за екипната работа, сътрудничеството и партньорството, демонстрирани по време на подготовката и представянето на пиесата. Следват оценката на учителя и самооценяването на участниците в образователния театър.
-
- Василева, Р. (2014). Модел на образователна драма в училище. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Кларк, Р. (2013). Край на скуката в час. Как да вдъхновим децата да учат. София: Изток-Запад.
- Николова, М. (2013). Образователна драма: същност, особености и предизвикателства в началното училище. В: Списание на Софийския университет за образователни изследвания, 1.
- Райкова, В. (2005). Театрална клубна дейност в училище: https://liternet.bg/publish14/v_raikova/teatralna.htm
- Станиславки, К. Твоят кръстопът на надеждите: http://www.crossroadbg.com/konstantin-stanislavski.html
- Тенев, Л. (1973). Хамлет. Литературно-критически анализ. София: Наука и изкуство.
-
Милена Цветанова, Средно училище „Св. Паисий Хилендарски“, Пловдив
milena_kambareva@abv.bg
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова