Моделът „Обърната класна стая” е всеобхватен, подходящ за различни класни стаи. Тъй като всяка класна стая е различна – с различни нива на достъп до технологии, различни нива на мотивация от страна на учениците и различни специфични познания от страна на учителите, обучението също се променя. Освен това учителите имат различна роля. Те трябва да са повече съветници, а не ръководители, което предполага време за приспособяване. Обърнатата класна стая изисква подготовка и гъвкавост. Има различни модели, като според класа и неговите нужди се избира най-подходящият (вж. 7 Unique Flipped Classroom Models – Which is Right for You?).
Стандартна обърната класна стая
На учениците се възлага „домашна работа” – гледане на видео лекции и четене на материали, свързани с урока на следващия ден. По време на часовете учениците прилагат на практика това, което са научили чрез традиционните учебни занятия, като учителите имат възможност да обърнат индивидуално внимание на всеки от тях.
Дискусионно ориентирана обърната класна стая
Учителите препоръчват за гледане видеоклипове с лекции, както и всякакви други видеоклипове или текстове, видеоклипове в YouTube и различни ресурси, свързани с темата. След това се отделя време за дискусия и изследване на темата. Това може да е особено полезен подход при теми, в които контекстът е всичко – история, изкуство или английски. В собствената си педагогическа практика прилагам този модел на обърната класна стая в 8. клас за усвояване на миналите времена в английския език.
Демонстрационно ориентирана обърната класна стая
Специално за тези теми, които изискват учениците да запомнят и да повтарят точно действията – химия, физика и математика, най-полезно е на разположение да е видео демонстрация, която може да бъде спряна на пауза, върната назад и преглеждана много пъти. В този модел преподавателят използва софтуер за запис на екрана, за да покаже детайлно действията си по начин, който позволява на обучаемите да следват собственото си темпо.
„Фалшива“ обърната класна стая
Тази идея е идеална за по-малките ученици, за които истинската домашна работа все още не е подходяща. Вместо това те гледат обучителния видеоклип в клас, като получават възможност да преглеждат материалите със собствено темпо. През това време учителят може да насочи вниманието си към всеки поотделно, да предложи индивидуална подкрепа.
Обърната класна стая по групи
Този модел добавя нова полезност, която насърчава учениците да се учат един от друг. Обучението започва по същия начин с учебни видеоклипове и други ресурси, споделени преди часа. Промяната настъпва при присъствените лекции, когато задачата за деня трябва да бъде изпълнена в група. Този формат мотивира учениците да се учат един от друг и им помага да обяснят отговорите си и избора си.
Виртуална обърната класна стая
При обучаваните възрастни и в определени курсове необходимостта от присъствени лекции може да отпадне напълно. Някои преподаватели в колежи или университети дават достъп до учебни видеоклипове и текстове, поставят задачи и задания, коментират и оценяват оценки, използвайки онлайн платформи за обучение. Допуска се индивидуална консултация с обучаем след предварително определена среща.
Обръщане на ролите
Учебният видеоклип, създаден за целите на обърнатата класна стая, не трябва да започва и свършва с учителя. Учениците също могат да използват видеоклипа, за да демонстрират по-добре уменията си. Поставете задача на учениците да се включат в различни ролеви игри, за да покажат компетентност, или ги помолете да запишат собствени видеоклипове, свързани с любим предмет или просто ръководство като „научи преподавателя”.
Обърнатата класна стая променя ролята на учителя, той става в по-голяма степен съветник и ментор на учениците, като ги мотивира да са активни и да работят в групи. Променя се и ролята на учениците, тъй като голяма част от тях до момента са пасивни участници в образователния процес и очакват готови инструкции. Моделът на обърнатата класна стая дава възможност на учениците да поемат по-голяма отговорност за образованието си и е стимул за експерименти. Като най-успешна се разглежда промяната на приоритетите – от просто покриване на учебния материал до работа по овладяването му.
В заключение, смятам, че предложеният преглед на метода „Обърната класна стая“ може да бъде полезен както на учители по английски език, така и по всички общообразователни предмети, които все още не са изпробвали този метод в своята преподавателска работа.
-
- Пенкова, Р., Цветкова, Н. & Зарева, Д. (2014). Възможностите на дигиталното видео в съвременното езиково обучение (с. 322–330). – В: Учителят и модернизирането на образованието. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски”.
- Gerstein, J. ( 2011). User Generated Education. The Flipped Classroom Model: A Full Picture: https://usergeneratededucation.wordpress.com/2011/06/13/the-flipped-classroom-model-a-full-picture/
- Hamdan, N. еt al. (2013). A Review of Flipped Learning. Flipped Learning Network: https://flippedlearning.org/
- Honeycutt, B. & Garrett, J. (2014). Expanding the Definition of a Flipped Learning Environment (рр. 12–13). In: Blended and Flipped: Exploring New Models for Effective Teaching & Learning. Faculty focus: https://www.desu.edu/sites/flagship/files/document/16/ff-blended-and-flipped-specialreport.pdf
- 7 Unique Flipped Classroom Models – Which is Right for You?: http://panopto.com/blog/7-unique-flipped-classroom-models-right/
- Strayer, J. F. (2012). How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation. Learning Environments Research, 15, 171–193: https://www.colorado.edu/ftep/sites/default/files/attached-files/strayer_-_inverted_classroom_influences.pdf
-
Марияна Карчева, ПГИМ „Йордан Захариев“, Кюстендил
mariyana0520@abv.bg
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова