Преподаването на българска художествена литература в 7. клас е възможност всеки учител да осъществи творчески диалог за българското, за историята и добродетелите на народа ни, за националните ценности, за психологията на човека и за овладяването на нови естетически хоризонти. Целта на учебния процес по литература е да се развият социокултурни компетентности и литературни компетентности за възприемане на художествения текст. Значима роля за постигането й има общуването. Анализирането, оценяването, наблюдаването и разбирането на другите и на себе си чрез художествения текст са резултат от комуникацията. И на преден план се откроява необходимостта да се обучаваме и да обучаваме в общуване и чрез общуване.Целта на учебния процес по литература в 7. клас е да се развият социокултурни компетентности и литературни компетентности за възприемане на художествен текст. В съвременния технологичен свят възниква необходимост от промяна на традиционните форми на учене и преподаване, за да бъдат постигнати целите на обучението. Представеното експериментално педагогическо изследване е свързано с използването на облачните технологии за развиване на литературните компетентности на учениците от 7. клас.
Всеки учител има предпочитан набор от методи, които използва в преподавателската си работа. Няма добри или лоши методи, има такива, които учителят е подбрал подходящо за съответния клас, съобразявайки се с учебното съдържание, с възрастта на учениците и т.н. Познатите методи дават много добър резултат, но са ориентирани към компетентностите на „идеалния“ ученик вместо към реалния. В съвременната методика на литературното образование интерпретацията успешно се налага и заменя „популярното определение за наблюдаване и опознаване на литературните факти – анализ на литературната творба“ (Т. Тенева, 2002). Анализът се утвърждава като начален етап, като „констативен“, докато интерпретацията надхвърля това равнище. Така се дава възможност на учителя да разчупи стандартния модел на анализиране, да разнообрази своите методически похвати и решения. Това е труден, но благотворен процес, който обогатява и учителя, и ученика. Липсата на готови схеми естествено поражда желанието да се открият и приложат нови аспекти в подхода към литературната творба. В съвременния технологичен свят ролите на ученика и учителя в образователния процес са съществено променени, отправят се и нови изисквания – за плурализъм, за толерантност и за индивидуален път на обучение. В тази връзка иновативните методи успешно стимулират мисълта и креативността на учениците и се постигат отлични резултати.
Един от най-приложимите електронни ресурси в обучението по литература са облачните технологии. Използването им в училище има за цел да подпомогне традиционните методи и форми, като ги разнообрази, и естествено и логично да сближи образците на българската литература и съвременните ученици. Практическото приложение на Office 365 прави училището част от облака и по този начин усвояването на учебното съдържание се осъществява чрез най-новите технологии с продуктите на Microsoft. В създадената група на класа в Практическото приложение на Office 365 учителят има възможност да публикува необходимите материали и учениците да продължат своето обучение и самоподготовка. Платформата дава нови оптимизирани възможности за взаимодействие учител – ученици, ученици – ученици и учител – родители чрез облачните технологии. В тях успешно се създават екипни групи за работа в учебен час и работа по проекти, възможности за тестово изпитване и за анализиране на резултати.
Office 365 в училище включва:
- училищна поща към домейна на училището, календар, задачи и контакти;
- групи по класове и интереси – създаване, редактиране, присъединяване на членове, групови разговори, споделяне на файлове;
- OneDrive – организиране на документи, създаване на папки и файлове, качване на документи, копиране, преместване, преименуване, изтриване, споделяне на документи;
- Online MS Office – онлайн създаване на Word, Excel, PowerPoint и OneNote документи, редактиране, споделяне, едновременна работа от няколко потребители в реално време;
- бележник на класа на OneNote – създаване на бележник, създаване на електронно учебно съдържание, задаване на домашна работа, изпълнение на задания, проверка на заданията;
- Forms – онлайн система за бързо изпитване.
Групата на класа в Офис 365 – Outlook, не изисква време за специално обучение на учителя и учениците и допълнително финансиране. Учещите имат постоянен достъп до публикуваната информация, която да използват по всяко време.
Групата на класа в Облака има много предимства:
- oгромен запас от ресурси, които са достъпни по всяко време за всички ученици в групата с интернет връзка;
- своевременна информация доколко е усвоен новият материал;
- активизиране на учениците;
- участие на всички ученици;
- възможност за изява на по-пасивни ученици;
- възможност всички резултати да бъдат записани и коментирани;
- придобиване на колективни умения и навици;
- формиране на отговорност, уважение и оценяване на успеха на другия;
- обобщена оценка на постигнатото.