Създадената група в Облака дава отлична възможност на учителя:
- да поставя задачи на учениците, да ги проверява, оценява и да анализира тяхното изпълнение;
- да въвежда, редактира и изтрива съдържание;
- да прикачва файлове от всякакъв тип – текст, звук, мултимедийна презентация, бази данни, програми и т.н.;
- да осъществява връзки към други ресурси в глобалната мрежа – сайтове, речници, търсачки, блогове и др.;
- да оценява учениците;
- да оформи свой и на учениците виртуален профил (портфолио) чрез кратко СV, снимки, информация за обучението и др.;
- да получава на адрес домашни и самостоятелни работи, проекти и презентации на учениците;
- да изпраща съобщения едновременно до всички ученици в групата или само до тези, на които е необходимо;
- да следи развитието на учениците чрез резултатите от оценяването и да има постоянна обратна връзка;
- да наблюдава активността на учениците;
- да се запознава с мнението на учениците си по различни въпроси, свързани с обучението по литература, чрез анкетни проучвания.
- тестове и текстове на МОН по формата на НВО;
- създадени от учителя тестове във формата на НВО;
- текстове за преразказ;
- тестове за проверка на литературните умения и компетентности;
- тестове за проверка на езиковите умения и компетентности.
- критериите на МОН за оценка на тестовите задачи и на преразказа на непознат текст;
- речниците на литературните термини и понятия;
- езиковите норми на съвременния български книжовен език;
- биографиите на изучаваните български автори.
- за създаване на креативен учебен климат, при който учениците творчески възприемат информацията;
- за подобряване на ученето чрез създаване на положителни емоции и преживявания;
- за осъществяване на по-целенасочено, систематизирано и задълбочено обучение;
- за спестяване на време на учениците да търсят необходимата информация от различни източници.
Предимства от използването в обучението на облачните технологии и затворената група във Вайбър:
- постига се равноправно участие на всички ученици;
- стимулира се личната активност;
- учениците се чувстват в безопасност и подкрепяни;
- в центъра е поставен отделният ученик, който има възможност за свободна и пълноценна личностна изява;
- провокират се любопитството и интересът на учениците към българската художествена литература;
- учещият се включва процеса на изследване и учене, като разсъждава върху своя опит по критичен и селективен начин;
- предоставя се възможност на ученика за постигане на известна независимост от учителя;
- учениците поемат отговорност към собствения си напредък;
- обогатяват се уменията на учениците за самостоятелна работа с различни източници на информация;
- дава се възможност познанието да се разглежда като процес, а не като продукт;
- учителят по всяко време може да консултира учениците и да осъществява индивидуален подход в работата си с всеки от тях.
- положителни емоции;
- позитивни ангажименти;
- положително постижение;
- положителна цел;
- положителни взаимоотношения.
В тази учебна среда на преден план е активното учене и то е изключително успешно. В затворените групи на класа учениците са дейни, проявяват отговорност и инициатива, доразвиват уменията си за сътрудничество и уважение към чуждото мнение.
Безспорно доказателство за това са постигнатите резултати:
- развиване на литературните компетентности;
- провокиране на интерес към литературата като вид изкуство, неразривно свързано с други изкуства като театър, музика, кино, живопис;
- осъществяване на междупредметни връзки с информационните технологии, музиката, историята, географията и изобразителното изкуство.
-
- Тенева, T. (2002). Интерпретацията – технология на литературния прочит в образователния дискурс. Български език и литература, 4–5.
- Цоков, Г. & Ангелов, А. Позитивното образование и облачните технологии: http://www.wefbulgaria.com/wp-content/uploads/2017/11/pozitivnoto-obrazovanie-i-oblachnite-tehnologii.pdf
-
Захаринка Димова, Средно училище „Св. Патриарх Евтимий“, Пловдив
zarid@abv.bg
рецензент: проф. дпн Росица Пенкова
1 2