Методи и средства за активизиране на рефлексия
На настоящия етап от своето развитие реалната образователна практика по биология в средното училище продължава да носи императивен (субект-обектен) характер. Съдържанието на обучението по биология и здравно образование е подчертано академично, лишено от личностно значим смисъл, което в повечето случаи възпира собствения потенциал на ученика за учебно-познавателно развитие. Процесът на обучение е преобладаващо усвоителен (асимилативен, антихуманен), като се атакува предимно декларативното (възпроизвеждащо) за сметка на процедурното (логическо) знание (Хаджиали, 2009).
Решението на проблема търсим в моделирането на образователна технология, базирана на рефлексивния подход, и в избора на адекватни „инструменти“ (методи и средства на обучение) за формиране и развиване на рефлексия у учещите. Иновирането на подобна технология в педагогическата практика по биология е една възможност за нейното обогатяване с идеи за нови хуманистични подходи (антропоцентричен, рефлексивен и др.) и нови образователно-технологични продукти, в центъра на които е поставена личността на ученика.
„Метод“ като термин произлиза от гр. дума methodos и в буквален превод означава път за познание, за учене. В специализираната педагогическа и методическа литература съществуват значителен брой дефиниции на самото понятие, но повечето автори отбелязват като негова съществена съдържателна характеристика: „начинът, по който се осъществява взаимодействието между преподаването и ученето“, „начин за работа за постигане на определена цел” (Ставрева, 2010; Цанова & Райчева, 2012).
В методиката на обучение по биология средствата на обучение се приемат с ранг на дидактическа категория и тяхната функционална значимост се свързва с реализирането на взаимодействието между субекта и обекта, т.е. за реализиране на процеса обучение (Ставрева, 2010). Може да се каже също, че това са материални и идеални структурни елементи в технологията на обучение, които съпътстват прилагането на методите на обучение за реализиране на предварително поставени цели.
Тъй като много методи на обучение предписват прояви на рефлексия, поддържаме мнението на авторите, които обособяват т.нар. рефлексивни средства на обучение – специфични средства за активизиране на рефлексията на субектите, включени в съвместна мисле-дейност и мисле-комуникация.
В разработения методически модел предлагаме набор от методи и средства на обучение с доказан позитивен ефект за активизиране на рефлексията, описани подробно в психолого-педагогическата и методическата литература: вътрешно целеобразуване; проблемни (рефлексивни) задачи; INSERT стратегия; когнитивни (мисловни) карти; личностнорефлексивни въпроси.
Покомпонентен модел на процеса обучение по биология в 7. клас (тема: Тип мекотели)
І. Целеви компонент – използван метод „Вътрешно целеобразуване“
Драги ученици,
В първата част на въпросника е представена таблица, която съдържа целите на темата „Тип Мекотели“. Прочетете целите в колона 1 и изберете минимум 5 от тях, които в най-голяма степен съответстват на Вашите вътрешни потребности. Отбележете ги с със знак „+“ в колона 2. Подредете избраните цели във възходящ ред според това доколко те са важни за Вас, като отбележите номера на съответната цел в колона 3 на таблицата.
Втората част на въпросника съдържа един въпрос, който изисква свободен отговор.
Част 1
Цели на темата „Тип Мекотели“ | ||
1 | 2 | 3 |
След изучаване на темата ще можете: | Избрани цели | Номер по степен на значимост |
1. Да описвате, посочвате върху изображение и разпознавате по съществени признаци тип Мекотели | ||
2. Да назовавате, посочвате върху изображение и илюстрирате с примери представители на класовете на тип Мекотели | ||
3. Да описвате на структурно-функционална основа органи и системи от органи при тип Мекотели | ||
4. Да използвате групи от признаци при сравняване на класовете на тип Мекотели | ||
5. Да оценявате значението на представителите на тип Мекотели в природата и за човека | ||
6. Да описвате и илюстрирате с примери биоразнообразието на тип Мекотели в България | ||
7. Да разчитате схеми, таблици, графики, диаграми, свързани с изучаваната тема | ||
8. Да проучвате (чрез различни източници на информация) и изработвате проекти, свързани с изучаваната тема | ||
9. Да оценявате и подкрепяте дейности, насочени към опазване на биоразнообразието на тип Мекотели в България | ||
10. Формулирайте Ваша собствена цел, свързана с изучаване на темата „Тип Мекотели“ ………………………………………………..……………………………………………………………………………. |
Част 2
1. Посочете главния мотив, от който се ръководихте при Вашия избор на цели и при тяхното степенуване.
ІІ. Съдържателен компонент
Анализ на учебното съдържание по темата от гледна точка на дидактическите принципи за системност, последователност, научност и достъпност, както и по отношение на възрастовите и психолого-педагогическите характеристики на ученика. Анализ на извънтекстовия компонент – фигури, изображения и др., в контекста на правилото за двойното кодиране на информацията. Допълнителна биологична информация за конкретната тема, която функционално е насочена към актуализиране на знанията на учителя в рамките на предварителната му подготовка за часа.