През последните десетилетия настъпиха революционни промени в областта на предаването на визуална информация: обемът на предаваната информация се увеличи, появиха се нови видове визуална информация, както и начини за нейното предаване. Технологичният напредък и формирането на нова визуална култура неизбежно оставя своя отпечатък върху множеството изисквания за дейността на учителите. Може да звучи малко черногледо, но е факт, че днешните ученици са заобиколени от голямо количество информация, която минава покрай тях, без да я осмислят. Те използват смартфони, таблети, компютри, получават информацията наготово, без да се опитват сами да придобиват знания, да анализират, да обобщават, да мислят критично, да търсят рационални начини за решаване на проблеми. Задачата на учителя е да ангажира учениците в активна творческа дейност, при която участниците в учебния процес си взаимодействат помежду си, изграждат диалози и самостоятелно придобиват знания.Проблемът за развитието на образователните способности на учениците по математика винаги е бил сред най-актуалните. Една от ефективните технологии за подобряване на обучението е използването на интелектуалните карти като метод за визуализиране на образователната информация. В статията са разгледани същността и предимствата на метода, основните правила за създаване на интелектуални карти и са очертани някои особености на въвеждането им в процеса на обучение по математика.
Защо някои ученици получават знания лесно и просто, докато други преодоляват училищната програма с трудност? Защо някои ученици ходят на училище с радост, докато други трябва да бъдат „карани с тояга“ там? Училищната програма носи огромен поток от информация, която понякога не се вписва в главата на ученика. Родителите и учителите постоянно се занимават с наболелите въпроси как да помогнат на учениците да усвоят учебната програма и да запомнят голям обем информация.
Методът на интелектуалните карти
Един от методите, които отговарят на потребностите, възникващи в съвременното общество, и спомагат за повишаване на ефективността на образователния процес, е създаването и използването на интелектуалните карти, които представляват графично изображение на информация.
Как методът на интелектуалната карта помага за реализирането на задачите на образованието и възпитанието? Без преувеличение може да се каже, че методът на интелектуалните карти почти може да причини революция в образованието. Много проблеми, чийто източник са когнитивните затруднения на учениците, могат да бъдат решени, ако направим наблюдаеми процесите на мислене на учещите.
Понастоящем основната цел на средното училище е да насърчава умственото, нравственото, емоционалното и физическото развитие на индивида, да разкрива творческите му способности по всякакъв начин, да формира хуманистични отношения, да осигурява различни условия за развитие на личността на ученика, като се вземат предвид неговите възрастови характеристики.
Постоянният поток от информация, получена от ученика, трябва да се обработва и съхранява в паметта. Учениците се учат да намират, структурират, запомнят информация. Учителите, използвайки интелектуалните карти в класната стая, могат по-лесно да обяснят нов материал посредством асоциации, които са ясни за всеки ученик.
Използването на интелектуални карти дава възможност на учителя:
- да контролира познавателната активност на ученика, т.е. преминава от позицията на носителя на знанието (давайки знания) до позицията на организатора на действителната познавателна дейност на учениците;
- да мотивира познавателната активност на ученика в урока чрез комуникация и взаимно разбиране и да търси положително отношение към математиката;
- да организира самостоятелна работа в урока и у дома;
- да създава ситуация на успех, т.е. предлага изпълними задачи на всеки ученик;
- да изгражда положителна емоционална атмосфера на образователното сътрудничество, което се осъществява в система от хуманни образователни взаимоотношения;
- да развива критично и рефлексивно мислене.