В предложения иновационен методически подход основно място заемат използването на възможностите на световната мрежа и информационно-комуникационните технологии в разработването на уеб задания по математика, раздел „Статистика“ в 11. клас, и формирането на потребност у учениците за търсене на информация с цел повишаване на математическата им компетентност.
Този подход е приложен в педагогическата практика на автора при обучението на учениците от 11А клас на Професионалната гимназия „Васил Левски“ в Ихтиман. Повечето от тях не разполагат с компютър вкъщи, но имат смартфон и ползват интернет. Основното приложение, с което работим, е Facebook.
Предметът „Математика“ в 11. клас задължителна подготовка се изучава по 2 часа седмично. Разделът „Статистика“ включва 4 урока:
– Единични и масови явления. Метод на извадките. Статистически ред;
– Начини за представяне на статистически данни;
– Централни тенденции – мода, медиана и средна аритметична;
– Разпределение на данни по честоти. Честотен полигон и хистограма.
В годишното си тематично разпределение съм определила този раздел да се изучава в 9 учебни часа. Представям реализирания учебен процес с прилагане на иновационния методически подход по часове.
І учебен час
Обявявам темата пред класа и го разделям на 4 групи. Всяка група се състои от 5-има ученици. Определям заданията по групи, като те съответстват на отделните уроци от учебното съдържание. Съобщавам какъв краен продукт се очаква от тях – компютърна презентация или текстов документ (избора предоставям на учениците).
Всяка група сама разпределя задачите между членовете си. Предлагам да разпределят ролите по следния начин:
- Координатор – отговаря за разпределението на задачите в екипа и ръководи цялостната му работа;
- Техническо лице – отговаря за намиране на необходимата информация в мрежата;
- Техническо лице – отговаря за намиране на необходимата информация в учебници или други източници;
- Техническо лице – отговаря за изготвяне на окончателния продукт с използване на компютър;
- Говорител на групата – поддържа връзката с учителя и представя готовия продукт.
Учениците приемат с ентусиазъм предложения подход. В І група възниква конфликт при определяне на координатора. Налага се да се намеся и да го определя аз, изборът ми е приет. В ІІІ група по-трудно си избират говорител, но се справят без моята намеса. Във ІІ и ІV група няма проблеми при разпределението на ролите.
ІІ и ІІІ учебен час
Групите работят по възложените задания, като учителят е в ролята на консултант при възникване на въпроси. Всяка група разполага с по 2 компютъра, така че работата протича нормално. Всички ученици проявяват интерес. Имат въпроси, свързани с изработката на крайния продукт.
ІV и V учебен час
Представяне на изготвените продукти от говорителите на групите и дискусия по предложените теми. І, ІІ и ІV група се представят с компютърни презентации. Най-голям интерес предизвикват историческите данни, включени в презентацията на І група. ІІІ група е изработила компютърен документ, който е размножен и раздаден на всички ученици, а говорителят на екипа обяснява начина за пресмятане на мода, медиана и средно аритметично.
VІ учебен час
Чрез мултимедиен проектор демонстрирам с примери възможностите на табличния процесор Excel при решаване на задачи от статистиката с използване на статически функции за намиране на централни тенденции и построяване на диаграми, онагледяващи процесите.
VІІ учебен час
Решаване на задачи с актуални данни от статистиката чрез електронни таблици и построяване на диаграми, като всеки ученик работи самостоятелно на компютър. Тази задача предизвиква интерес дори и у най-слабите ученици, всички обсъждат получените резултати и построените диаграми.
VІІІ учебен час
Самостоятелно решаване на тест за самопроверка – показвам използването на мрежата и при самооценяване на усвоените знания и умения.
ІХ учебен час
Провеждане на писмено изпитване чрез изработен от мен нестандартизиран, критериален дидактически тест за проверка на постигнатите резултати.
В заключение мога да кажа, че използването на възможностите на информационно-комуникационните технологии води до повишаване на интереса, учениците очакват да получат друг вид информация, а това осмисля влизането в мрежата и решаването на задачи с актуални данни, които ще бъдат онагледени чрез диаграми. Осъществява се дейност, която започва да съдейства активно за бързо запомняне на материала. На практика се прилага подходът „учене чрез действие“. Самочувствието и увереността на учениците нарастват, и то не само заради повишения успех, но преди всичко заради придобитите знания, които правят преподаването разбираемо, а усвояването – постижимо. Очевидно е, че младото поколение все повече залага на практическите умения, а не толкова на оценките.
-
- Андреев, М. (1972). Дидактическият профил на ученика. София: Народна просвета.
- Колишев, Н. (2013). Педагогическите умения на учителите. Стратегии за учебно мотивиране на учениците. Книга втора. София: Захарий Стоянов.
- Сендова, Е. & Ил. Николова (ред.). Новаторска дидактика за уеб-базирано обучение: http://ekovatcheva.eu/publications/IDWBL.pdf
- Kаgan, S. (1985). Cooperative Learning. Hillsdale, N.J.
-
Росица Димитрова, старши учител в Професионална гимназия „Васил Левски“, Ихтиман
rosi_d6@abv.bg
рецензент: доц. д-р Николина Георгиева