Видове оценки
В специализираната педагогическа литература в зависимост от вида на решенията, които се вземат на база на получените резултати, и етапа, на който се извършва оценяването, Норман Гронлунд разглежда четири вида оценки: селективна, текуща, диагностична и заключителна (фиг. 1).

Фигура 1. Видове оценки според вида на решенията, които се вземат, и етапа на оценяване
Селективната оценка се извършва преди обучението и целта е да се вземат решения по отношение на бъдещото развитие на личността. Текущата оценка е по време на обучението, диагностичната е свързана с установяване доколко са постигнати конкретни учебни цели, а заключителната се провежда в края на учебен срок, курс и е базирана на критериалния подход (Стоянова, 2007: 172–173). Друга класификация – според начина на оценяване – включва следните видове оценки: аналитична, холистична, формираща и сумарна (фиг. 2).

Фигура 2. Видове оценки според начина на оценяване
При аналитичната оценка това, което ще оценяваме, се разделя на отделни независими компоненти, като всеки се оценява самостоятелно. Крайната оценка е обобщена от оценката на отделните компоненти. Холистичната оценка е глобална, без разделяне на компоненти. Целта на формиращата оценка е да се осъществи обратна връзка за степента на усвоеност на отделните знания и умения. Сумарната оценка обикновено се провежда в края на курса, обучението. Целта е да се направи заключение за цялостната дейност на обучаваните. В настоящия материал представихме някои от основните теоретико-методически аспекти на оценяването. Трябва да отбележим, че всеки учител, съобразно със стандартите за оценяване, може да избере различни подходи и методи, но при своя избор трябва да отчита както спецификата на учебния материал, така и учебните и индивидуалните възможности и особености на учениците. Подборът на адекватни подходи и методи на оценяване от учителя е от изключително значение за постигане на необходимия ефект от педагогическата дейност, както и за ефективността и качеството на образователния процес като цяло.
-
- Наредба № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците. Обн. ДВ, бр. 74 от 20.09.2016 г., в сила от 20.09.2016 г.; изм. и доп. бр. 78 от 29.09.2017 г., в сила от 29.09.2017 г.; изм. и доп. бр. 82 от 05.10.2018 г.; изм. и доп. бр. 71 от 10.09.2019 г., в сила от 10.09.2019 г.
- Стоянова, К. (2016). Методика на обучението по специалните учебни предмети. Габрово: Унив. изд. „Васил Априлов“.
- Стоянова, К. (2013). Методика на обучението по строителни дисциплини. София: Милена принт.
- Стоянова, К. (2007). Теоретико-методически основи на обучението по специалните предмети. София: ИК „Образование“.
- Стоянова, Ф. (1996). Тестология за учители. София: Атика.
- Stoyanova, K. (2017). Theoretical and Methodological Aspects of the Test as an Instrument for Measurement and Evaluation of Knowledge and Skills (pp. 53–59). Journal of Mining and Geological Sciences, Vol. 60, Part ІV: Humanitarian Sciences and Economics. Sofia: Publishing House „St. Ivan Rilski“.
-
доц. д-р Ивайло Прокопов, Софийски университет „Св. Климент Охридски“ – Департамент за информация и усъвършенстване на учители
iprokopov@gmail.com
рецензент: проф. д-р Анжелина Янева