Видове оценки
В специализираната педагогическа литература в зависимост от вида на решенията, които се вземат на база на получените резултати, и етапа, на който се извършва оценяването, Норман Гронлунд разглежда четири вида оценки: селективна, текуща, диагностична и заключителна (фиг. 1).
Селективната оценка се извършва преди обучението и целта е да се вземат решения по отношение на бъдещото развитие на личността. Текущата оценка е по време на обучението, диагностичната е свързана с установяване доколко са постигнати конкретни учебни цели, а заключителната се провежда в края на учебен срок, курс и е базирана на критериалния подход (Стоянова, 2007: 172–173). Друга класификация – според начина на оценяване – включва следните видове оценки: аналитична, холистична, формираща и сумарна (фиг. 2).
При аналитичната оценка това, което ще оценяваме, се разделя на отделни независими компоненти, като всеки се оценява самостоятелно. Крайната оценка е обобщена от оценката на отделните компоненти. Холистичната оценка е глобална, без разделяне на компоненти. Целта на формиращата оценка е да се осъществи обратна връзка за степента на усвоеност на отделните знания и умения. Сумарната оценка обикновено се провежда в края на курса, обучението. Целта е да се направи заключение за цялостната дейност на обучаваните. В настоящия материал представихме някои от основните теоретико-методически аспекти на оценяването. Трябва да отбележим, че всеки учител, съобразно със стандартите за оценяване, може да избере различни подходи и методи, но при своя избор трябва да отчита както спецификата на учебния материал, така и учебните и индивидуалните възможности и особености на учениците. Подборът на адекватни подходи и методи на оценяване от учителя е от изключително значение за постигане на необходимия ефект от педагогическата дейност, както и за ефективността и качеството на образователния процес като цяло.
-
- Наредба № 11 от 01.09.2016 г. за оценяване на резултатите от обучението на учениците. Обн. ДВ, бр. 74 от 20.09.2016 г., в сила от 20.09.2016 г.; изм. и доп. бр. 78 от 29.09.2017 г., в сила от 29.09.2017 г.; изм. и доп. бр. 82 от 05.10.2018 г.; изм. и доп. бр. 71 от 10.09.2019 г., в сила от 10.09.2019 г.
- Стоянова, К. (2016). Методика на обучението по специалните учебни предмети. Габрово: Унив. изд. „Васил Априлов“.
- Стоянова, К. (2013). Методика на обучението по строителни дисциплини. София: Милена принт.
- Стоянова, К. (2007). Теоретико-методически основи на обучението по специалните предмети. София: ИК „Образование“.
- Стоянова, Ф. (1996). Тестология за учители. София: Атика.
- Stoyanova, K. (2017). Theoretical and Methodological Aspects of the Test as an Instrument for Measurement and Evaluation of Knowledge and Skills (pp. 53–59). Journal of Mining and Geological Sciences, Vol. 60, Part ІV: Humanitarian Sciences and Economics. Sofia: Publishing House „St. Ivan Rilski“.
-
доц. д-р Ивайло Прокопов, Софийски университет „Св. Климент Охридски“ – Департамент за информация и усъвършенстване на учители
iprokopov@gmail.com
рецензент: проф. д-р Анжелина Янева