Глобализацията на съвременното общество изисква от образованието все повече изследователски и прагматични модели на учене и преподаване, имащи за цел знания, умения и компетенции на завършващите ученици за стопанска дейност не само в националното стопанство, но и извън него.В статията е разгледана необходимостта от реформиране на организацията и съдържанието на обучението на учениците с цел задържане на вниманието и повишаване на интереса им. Тези промени се налагат от настъпилата глобализация във всички сфери на стопанския живот. Акцентът е поставен върху адаптирането на образователния процес към динамиката на съвременното общество чрез използване на информационните технологии и по-конкретно на електронното учебно помагало в часовете по дисциплината „Учебна практика по счетоводство на предприятието“. Мнението на автора е, че обучението с такъв съвременен инструмент ще повиши интереса и мотивацията на учениците, ще стимулира творческата им активност и ще допринесе за по-висока ефективност на учебния процес.
Основна задача на образованието е да се адаптира към произтичащите от промените в обществото актуални изисквания. „Глобализацията е същностна характеристика на съвременното общество и предопределя високата скорост на извършване на социално-икономическите процеси. Тя включва всички сфери на стопанския живот“ (Ненова, 2018: 20). Това от своя страна налага характерът на обучението да се промени, традиционните и остарели методи за статично преподаване с учебника в класната стая да отстъпят място на динамичното и интерактивно обучение. Все повече преобладава мнението за необходимостта от дефиниране на нови цели на българското образование, с оглед на изискванията на динамичната глобална икономика и предизвикателствата на конкурентния пазар на труда в Европейския съюз (пак там).
Всички те (образователните цели) в своята съвкупност характеризират образованието като модерно. Създава се глобална система за отворено образование. Възприема се виждането, че формирането на знанието започва с традиционната класно-урочна система, но неговото развитие и усъвършенстване е в основата на дългосрочно перманентно обучение през целия живот. Възниква нова образователна среда: обучението излиза извън класните стаи – виртуални учебни зали и библиотеки, кръгли маси, конференции. Новите образователни цели са съобразени с изискванията на „икономиката на знанието“ за обучение през целия живот. „Създава се ново поколение учители, подготвени за работа с новите технологии в информационното общество“ (Ненова, 2016: 91).
От практиката ми като учител и работата ми с ученици като трайна тенденция в процеса на обучение наблюдавам:
- трудно задържане на вниманието на учениците;
- все по-слаба мотивация у учениците към учебния процес;
- ниска активност на учениците в учебните часове;
- обширен учебен материал в учебниците и несинхронизирано съдържание с това на практическите сборници;
- все по-ниски резултати в усвояването на знанията и придобиването на уменията;
- недостатъчна подготовка за самостоятелно усвояване на знания;
- недостатъчна способност за работа в малка група и за екипна работа;
- недостатъчни умения за самоконтрол и самооценка и др.;
- учениците са поставени в ситуации на консуматори на определено учебно съдържание.
„Децата трябва да развиват своето критично мислене и грамотност в боравенето с цифровите технологии и медии, за да играят активна роля в едно приобщаващо общество. Те се нуждаят от възможност и насоки как да ползват подходящи за тяхната възраст инструменти, които ще им помогнат да ползват интернет безопасно и отговорно“ (Европейска комисия, 2012).
Защо днес учениците са слабо заинтересовани?
- В повечето случаи обучението протича бавно и тромаво, с линейно и последователно представяне на знанията;
- Да бъдеш знаещ не е актуално – знанията са в „мрежата“. Ученикът е демотивиран да натрупва знания, тъй като информацията е „на една ръка разстояние“;
- Заданията са индивидуални и изискват критично мислене и творческо прилагане на усвоените знания;
- Усилията на учениците не се възнаграждават своевременно, а след продължителен интервал от време;
- Учебният процес е недостатъчно гъвкав.