Здравното образование в училищната система е основният фактор за придобиване от учениците на необходимите знания, умения и компетентности, свързани със здравословния начин на живот. Затова създаването на адекватни и широкообхватни програми по здравно образование е от изключително значение. В статията е представен примерен модел на програма, като съдържанието и структурата ѝ могат да се видоизменят спрямо специфичните изисквания на всяко учебно заведение.
Здравното образование е насочено към широк кръг от теми, като емоционално и психично здраве, хранене, алкохол, тютюнопушене и употреба на други психоактивни вещества, сексуално и репродуктивно здраве и др. (Мирчева, 2019).
Целите на здравното възпитание като образование за формиране на ценности, нагласи и умения за активно включване в обществения живот са отражение на демократизиращата и социална функция на образованието към обществото. С Наредба № 13 от 21.09.2016 г. се определя държавният образователен стандарт за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование. Формите за провеждане на здравновъзпитателен процес в училище са разнообразни и имайки предвид, че здравното образование е иманентна част от образователния процес, то може да се провежда в часа на класа, в часовете за занимания по интереси, в рамките на дейностите по обща подкрепа за личностно развитие по реда и при условията на държавния образователен стандарт на приобщаващото образование.
Програмата по здравно образование цели да подпомага личностното развитие и подготовката на младия човек за социална реализация чрез формирането на положително отношение към здравословния начин на живот, нерисково и социално адаптивно поведение.
Цели:
- Формиране у учениците на здравно-хигиенна култура и навици за здравословен стил на живот.
- Повишаване на информираността за редица заболявания, за рационалното хранене и за вредата от употребата на наркотици, алкохол и цигари.
Задачи:
- Да предаде на учениците знания за съвременните аспекти на здравето, здравословния начин на живот, сексуалните взаимоотношения, наркотичните вещества, индивидуалните и социалните последици от тяхната употреба и от рисковото поведение като цяло.
- Да формира у учениците положителни нагласи и отношение към личното здраве, здравословния начин на живот, самостоятелния информиран и отговорен избор за здравно поведение.
Модел на програма по здравно образование
Ядро | Очаквани резултати | Резултати по теми | Основни понятия | Дейности |
Хранене и здраве | Разширяване на знанията за здравословното хранене и отражението на неправилния начин на хранене върху здравето на децата.
Формиране на нагласа за изграждане на навици за здравословно хранене. |
Тема 1: „Разумно хранене“
Очаквани резултати: 1. Придобиват знания за правилното хранене и отражението му върху здравето. 2. Знаят що е наднормено тегло. 3. Затвърдяват и разширяват знанията си за значението на витамините в детската възраст. |
правилно хранене
рискове при неправилно хранене – наднормено тегло |
– разглеждат нагледни материали -хранителната пирамида
– разказват за своя режим на хранене и предпочитани храни – дискусия върху употребата на здравословни и нездравословни храни и напитки – изготвят индивидуален хранителен режим |
Хранене и здраве | Разширяване на знанията за здравословното хранене и отражението на неправилния начин на хранене върху здравето на децата.
Формиране на нагласа за изграждане на навици за здравословно хранене. |
Тема 2: „Здравна азбука“
Очаквани резултати: 1. Разбират що е здравословно хранене. 2. Придобиват знания и умения за здравословен режим на хранене в детската възраст. |
здравословни храни
пирамида на здравословното хранене |
– практически занятия с ученици от начален етап |
Хранене и здраве | Разширяване на знанията за здравословното хранене и отражението на неправилния начин на хранене върху здравето на децата.
Формиране на нагласа за изграждане на навици за здравословно хранене. |
Тема 3: „Енергийни напитки и вредното им въздействие върху подрастващия организъм“
Очаквани резултати: 1. Придобиват знания за правилното хранене и отражението му върху здравето. 2. Повишават информираността си за вредата от употребата на енергийни напитки. |
съдържание на напитките
рискове при употреба |
– презентация
– дискусия върху употребата на здравословни и нездравословни храни и напитки |
Хранене и здраве | Разширяване на знанията за здравословното хранене и отражението на неправилния начин на хранене върху здравето на децата.
Формиране на нагласа за изграждане на навици за здравословно хранене. |
Тема 4: „Заразни болести“
Очаквани резултати: 1. Придобиват знания за рисковите фактори, които спомагат за възникване на заболяванията. 2. Повишават информираността си относно профилактиката на заразните заболявания. |
източници на зараза | – беседа
– раздаване на информационни брошури |
Опазване на здравето | Разширяване на знанията за първа долекарска помощ (ПДП) и изграждане на навици за адекватна реакция при нужда от оказване на ПДП. | Тема 5: „Първа долекарска помощ“
Очаквани резултати: 1. Придобиват знания за оказване на ПДП при различни състояния. 2. Повишават информираността си относно профилактиката на различни травматични увреди. |
ПДП | – презентация, демонстрация, състезание |