В основата на промяната в българското образование днес стои постановката за личностно ориентирания характер на образователния процес, който се гарантира от непрекъснатото и добре организирано педагогическо взаимодействие с учениците. Ролята на учителя като фактор за промяна, благоприятстващ формирането на умения за взаимно разбирателство, толерантност, емпатия, чувство за отговорност, самодисциплина и т.н., никога не е била толкова необходима, колкото днес. Тази роля без съмнение ще нараства все повече с развитието на информационното общество.
Разбирането на начина, по който учениците учат, е ключово за подобряването на обучението, като стремежът е към постигане на синхрон между стила на преподаване на учителя и стила на учене на учениците. В новата длъжностна характеристика, издадена от Министерството на образованието и науката с Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, са описани длъжностните функции на педагогическите специалисти, изискванията за заемане на длъжностите в системата на предучилищното и училищното образование и съответните сфери на компетентност на участниците в образователния процес. Основните моменти в нея са свързани с ключови фактори, които играят централна роля за резултатната работа на учителя за развитие на човешката личност, за образование и възпитание, адекватни на обществените и личните очаквания и потребности. Акцентирано е на: изискванията към специално-научната подготовка на учителя; изискванията към педагогическата подготовка на учителя; функциите и ролите на учителя, свързани с овладяването и изграждането на знания, умения и отношения в дадена предметна област/учебна дисциплина; функциите и ролите на учителя, свързани с овладяването и изграждането на социално и личностно значими знания, умения, отношения и ценности, които трябва да се формират чрез обучението във всички предметни области.
Учителят все повече влиза в ролята на „улесняващ подготовката“ в училищния клас. С нарастващата роля на другите източници на информация и фактори за социализация от учителя се очаква да подпомага ученика в ориентирането му в огромното количество информация и многообразието от ценности. Основният момент тук е кооперирането на учителя и учениците, като целите се определят от учителя в сътрудничество с учениците.
Неоспорим е фактът, че изискванията към учителите нарастват непрекъснато. От тях се очаква не само преподаването на определен предмет. Ролята на учителите днес включва: да образоват учениците, да управляват класната стая, да посредничат при конфликти, да провеждат ефективно родителски срещи, да изграждат екип и да поддържат дисциплината.
Според Марин Андреев има три типа ролеви очаквания към учителите: първият е свързан с пряката учебна дейност и основните функции на учителя в училище, вторият се отнася за извънкласните дейности в училище, т.нар. периферни очаквания, и третият се отнася до разнообразните форми на обществена активност на учителите (Андреев, 1998: 304).