Тенисът е изключително популярен спорт сред студентите от Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Ограниченото време на учебно-тренировъчния процес по избираемата спортна дисциплина е причина студентите да търсят допълнителни форми на подготовка. За разлика от наличния опит в областта на самостоятелните занимания за подобряване на физическата годност по отношение на самостоятелното усъвършенстване на техниката на тениса няма натрупан значителен опит. На база проведено изследване в статията са изведени основни компетентности, необходими за провеждане на самостоятелни занимания за овладяване на главните технически елементи на играта, и са предложени комплекс упражнения за усъвършенстване на техниката на тениса.
Въведение
Тенисът е един от най-популярните спортове в света. Неговата популярност е изключително висока и сред студентите от Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Записването на студентите за избираемата дисциплина „Спорт“ се осъществява онлайн в началото на учебната година, като местата за желаещи да тренират тенис се запълват само няколко часа след неговото стартиране. Много голяма част от участващите в учебно-тренировъчния процес желаят да тренират във всяко свободно време, което имат във и извън университета.
Постигането на добро ниво на техническа подготвеност в тениса обаче изисква голям обем от работа, многократно изпълнение на различните технически елементи. В учебния процес по тенис студентите разполагат с ограничен лимит от време – разделени в групи от по 15 души, те посещават заниманията веднъж седмично по 2 учебни часа, т.е. 90 минути. Това води до търсенето на други форми на подготовка, за да се подобри както общата физическа и специална подготвеност, така и техническата. За разлика от наличния опит в областта на самостоятелните занимания за подобряване на физическата годност, то по отношение на самостоятелното усъвършенстване на техниката на тениса няма натрупан значителен опит и литературни източници, които може да се използват.
За самостоятелното подобряване на физическата годност студентите биха могли успешно да използват разработките на д-р Кенет Купър. Проведените широкомащабни изследвания и реализация на неговата система ,,Нова аеробика“ (Купър, 1981) допринасят за постигане на сериозни успехи в самостоятелни занимания с физически упражнения и спорт. Основен критерий за оценка на човешката работоспособност според д-р Купър е максималното кислородно потребление. То се оценява чрез 12-минутно бягане на лекоатлетическа писта или по равнинен път и преодоляното разстояние в метри. От българските автори внимание заслужават разработките на Й. Калайков „Сам на себе си треньор“ (Калайков, 1982), Д. Йорданов „Спорт и туризъм за всички“ (Йорданов, 1989), Ив. Иванов ,,Физическо възпитание във ВУЗ“ (Иванов, 2000) и др.
Цел, задачи и методика на изследването
Целта на изследването е да се изведат най-значимите компетентности, необходими за провеждане на самостоятелни занимания за овладяване на основните технически елементи на играта тенис.
Задачи на изследването
- Изясняване на насочеността на самостоятелните занимания за овладяване на техниката на тениса.
- Определяне на методическата насоченост и дейностите, свързани с организацията и управлението на самостоятелните тренировки за овладяване на техниката по тенис.
- Разработване на примерно съдържание за самостоятелна техническа подготовка по тенис.
В изследването е използвана комплексна методика, като водещи изследователски методи са теоретичният анализ, проучването на литература по темата и чужд опит.