Представеният материал е предназначен за учители, които подготвят ученици за държавния изпит по практика на професията „Финансист“, специалност „Банково дело“. В него се акцентира върху методите и средствата, подходящи за използване в условия на дигитално обучение. С помощта на новите дигитални ресурси учителите могат да променят начина си на преподаване и да направят уроците по-атрактивни и по-лесни за разбиране. Това води до повишаване на ефективността от ученето и намаляване на стреса при подготовката за изпитите. За изпита по практика на професията учениците от специалност „Банково дело“ трябва да разработят и защитят бизнес проект. Технологията за разработване на проекта се изучава в 12. клас по предмета „Учебна практика по банково дело“. От важно значение в подготовката на учениците са усвоените от тях знания и умения по различните учебни предмети, които са база за разработването на отделните части на проекта. Ето защо при преподаването на всяка част учителят трябва внимателно да подбере подходящите методи и средства за обучение.
1. Въведение
За държавния изпит по практика на професията в специалност „Банково дело“ учениците разработват бизнес проект, като изпълняват индивидуално практическо изпитно задание. Бизнес проектът е начинание, при което те представят свои идеи за създаване или подобряване на даден банков продукт или услуга. Проектът съдържа няколко части: увод, маркетингова, правно-организационна, финансова и банкова част, заключение. В условия на дигитално обучение и съобразно със спецификата на отделните части на проекта се използват различни методи и средства за преподаване и учене.
С развитието на новите технологии в процеса на обучение се включват компютри, таблети, телефони с приложения, електронна поща, дигитални камери, интерактивна дъска и др. средства. В условията на дигиталното обучение се използват обучителни платформи, приложения, електронни библиотеки и социални мрежи. В интернет учители и ученици имат неограничен достъп до информация и данни, които се актуализират непрекъснато. Това спомага за по-добра подготовка на учениците за държавните изпити.
2. Методи и средства за обучение на учениците при изучаване на уводната част на бизнес проекта
Уводната част е първата и въвеждаща част на бизнес проекта. В нея са представени темата, идеята, целите и мотивите за разработване на проекта. Описват се също особеностите на банковата услуга или продукт – обект на проекта.
При разясняване на уводната част на проекта учителят може да използва два от начините на обучение – догматичен и евристичен, в зависимост от това дали темата за изпита ще бъде предварително определена в индивидуалните практически задания, или ще са по избор на учениците. Ролята на учителя е да разясни ключовите моменти в съдържанието на уводната част на проекта. Подходящ метод за преподаване е обяснително-илюстративният. В условия на дигитално обучение учебният час се провежда във виртуална класна стая чрез видео урок. По време на обучението учениците получат готови нови знания за основните понятия, структура и съдържание на уводната част на проекта. С помощта на достатъчно примери и упражнения по-лесно може да бъде обяснен и усвоен учебният материал. Примерите може да се дават както от учителя, така и от учениците, като се изписват върху дигитална дъска по време на видео урока.
В дигиталното обучение е подходящо да се използват таблици и други нагледни средства. Те може да се споделят на екрана на компютъра по време на видео урока. За да не се губи излишно време в хода на урока, учителят е добре предварително да изготви помощните средства. Например за преподаване на съдържанието на уводната част на проекта той може да начертае таблица, като остави празни места в нея, които учениците да попълнят сами (табл. 1).
Таблица 1. Ключови понятия и действия в уводната част на бизнес проект
Ключови понятия | Примери |
Тема на бизнес проект | Електронно банкиране |
Идея на проекта | |
Описание на услугата | Същност и особености
Условия и документи Процедури |
Основна цел на проекта | |
Подцели на проекта | |
Мотивация на ученика |
3. Методи и средства за обучение на учениците при изучаване на маркетинговата част на бизнес проекта
Маркетинговата част на бизнес проекта включва планирането и извършването на различни маркетингови дейности. Когато учениците разработват тази част на проекта, трябва да си припомнят съдържанието на учебния материал по други изучавани от тях предмети – банково дело, икономика на предприятието, статистика и работа в учебно предприятие. По тези предмети са изучавани банковите услуги, маркетинговият инструментариум, процедурите за извършване на маркетингово проучване, средствата за представяне на информацията, начинът за сегментиране и определяне на целевия пазар, особеностите на различните маркетингови стратегии.
Подходящ за осъществяване на обучението е евристичният начин. При него учениците самостоятелно или под ръководството на учителя ще преговарят и разсъждават върху вече усвоен учебен материал. Този начин се избира за обучение на ученици, които са забравили, не са разбрали или не могат да приложат практически усвоените от тях знания от различните предмети.
Методите, които може да бъдат използвани в процеса на обучение, са: беседа обяснителен метод, дискусия. Например при изясняване на същността на маркетинговия проблем и на целите на проучването учителят трябва да обясни тяхното проявление в реалната икономика, след което може да провокира дискусия на тема „Какви проблеми може да възникнат за банката, свързани с търсенето на предлаганите от нея услуги“. Учителят може да представи конкретни данни и информация, въз основа на които да се проведе дискусията. В условия на дигитално обучение е подходящо да се използват видео или текстови чатове в обучителна платформа.