Физическите упражнения са в основата на развитието на двигателните качества и на повишаването на общата физическа дееспособност. Редовното прилагане на комплекси от упражнения за двигателна активност води до правилно физическо развитие на подрастващите. Детската градина е мястото за двигателно израстване, физическо укрепване и успешно съзряване. В статията са представени резултати от проведено педагогическо изследване на ефективността от приложението на комплекси от упражнения за развитието на двигателните качества и общата физическа дееспособност на децата.
Увод
За постигането на добра физическа дееспособност са необходими системност и последователност при прилагането на физическите упражнения, както и спазване на определени закономерности в протичането на учебния процес. Трябва да се има предвид, че физическите упражнения оказват трайно влияние само при системно повторение, вследствие на което настъпва определена умора, и децата трябва да редуват двигателната активност с активен отдих за възстановяване (Игнатова, 2019) . Прилагането на комплексите от упражнения трябва да става постепенно, което се отнася основно за процеса на развитие на двигателните качества. Тази постепенност в натоварването се изразява предимно в прогресивно нарастване на обема и интензивността на двигателното натоварване, в усложняване на техниката на изпълняваните упражнения, както и в повишаване на развитието на морално-волеви качества (Игнатова, 2018).
Целта на педагогическото изследване, описано в статията, е да се представи технология за прилагане на комплекси от общоразвиващи упражнения за развиване на двигателните качества сила, ловкост, гъвкавост, бързина и издръжливост с цел повишаване на общата физическа дееспособност при работа с деца от трета възрастова група в детската градина.
Задачи на педагогическото изследване:
- Да се приложат комплекси от двигателни упражнения за развиване на физически качества с цел повишаване на общата физическа дееспособност.
- Да се обобщят и анализират резултатите от приложените двигателни комплекси.
- Да се представят игрови ситуации, като основна форма на педагогическо взаимодействие, в които се прилагат комплекси от упражнения с двигателна насоченост, за развиване на двигателни качества при работа с деца от трета възрастова група в детската градина.
Предмет на педагогическото изследване е проследяване на ефекта от прилагането на комплексите от общоразвиващи упражнения с двигателна насоченост в образователния процес по физическа култура.
Обект на педагогическото изследване е процесът на усвояване на двигателните упражнения.
Обхват и организация на педагогическото изследване. Изследването е проведено в периода октомври–декември 2019 г. с 29 деца от трета възрастова група в детска градина.
Показатели и критерии за оценка на степента на овладяване на прилаганите комплекси от общоразвиващи упражнения с двигателна насоченост:
- Изпълнение с висока прецизност или изпълнение с лекота и несъществени грешки се оценява с висока степен на овладяване;
- Изпълнение с малки неточности, без да е нарушена общата структура на упражненията, се оценява със средна степен на овладяване;
- Изпълнение само в общи линии или неизпълнение на упражненията се оценява с ниска степен на овладяване.
Изследователски методи: педагогическо наблюдение, контролно изпълнение, анкетиране.
Инструментариум: анкета с родители на деца от групата.
Анализ на резултатите от педагогическото изследване
Чрез педагогическо наблюдение бяха установени ефективността на проведените педагогически ситуации по физическа култура като основна форма на педагогическо взаимодействие, изпълнението на комплексите от общоразвиващи упражнения с двигателна насоченост, както и степента на овладяването им и на развитието на двигателните качества.
Посредством хронометриране бе определена продължителността на някои от упражненията, включени в двигателните комплекси за бързина и издръжливост.
За постигане на поставената цел и осъществяване на набелязаните задачи комплексите бяха приложени в различни педагогически ситуации по одобрени програми с използване на разнообразни уреди и методи на взаимодействие, подходящи за организиране на работата с деца от трета възрастова група. Бяха включени преднамерено разработени двигателни комплекси и в утринната гимнастика. Резултатите от проведеното педагогическо изследване са представени в диаграми.