В статията е описан модел на сугестопедично обучение по общообразователните предмети в първи гимназиален етап в Професионалната гимназия по химични и хранителни технологии – Пазарджик. Представени са концепцията на педагогическото изследване и елементи на експерименталната иновация в обучението 8.–10. клас. С прилагането на модела гимназията осигурява равен достъп до качествено образование, приобщаване на всеки ученик и недопускане на дискриминация при провеждане на учебния процес.
Голяма част от модерните образователни практики са концентрирани върху целта да направят обучението по-малко формално. Това силно стимулира интеракцията между учениците и учителя, намалява психологическия стрес, който създава авторитетът на преподавателя, учещите са по-независими и се стремят към реални знания, а не просто оценки.
В този контекст е особено значима ролята на иновативното образование като средство за формиране на компетенции у бъдещите специалисти. Това е модел за изграждане на нова образователна парадигма, при която учениците ще повишат успеваемостта си и ще подобрят критичното и творческото си мислене чрез иновативни образователни процеси, методи на преподаване и др. Иновацията в училището е крайният резултат от иновационната дейност, получила реализация във вид на нов образователен продукт и усъвършенстван учебен процес. Именно това провокира избора на представения в статията иновативен модел – сугестопедично обучение в първи гимназиален етап в Професионалната гимназия по химични и хранителни технологии (ПГХХТ) в Пазарджик.
Сугестопедията е метод на преподаване, научно разработен, приложен и измерен от българския учен проф. Георги Лозанов. Чрез този метод се постига бързо и ефективно учене, съпроводено с радост и удовлетворение. Международни учени от ЮНЕСКО изследват ефективността на методиката и заключават: „Това е най-прогресивният начин на учене за всякакъв тип обучаеми по всички предмети“.
Концепция на педагогическото изследване
Обект на изследването: процесът на обучение и организация на учебната дейност в първи гимназиален етап с приложена иновация от учебната 2018/2019 година. Обхваща разработване на учебно съдържание, учебни програми и учебен план по нов начин, организация на учебния процес и на учебната среда по нов начин – чрез използване на сугестопедичния метод на преподаване. Тези елементи са част от изграждането в съвременните условия на училище – хуманно и толерантно, ориентирано към индивидуалността на всеки ученик, към възрастовите и социалните промени в живота му, към интересите, мотивацията и способността му да прилага усвоените компетентности на практика. Училище, осигуряващо равен достъп до качествено образование и приобщаване на всеки ученик и недопускащо дискриминация при провеждане на учебния процес. Модерно, конкурентоспособно училище, което развива професионални, социални и граждански компетентности чрез съвременни обучителни стратегии, интерактивни методи и средства на преподаване, практическо обучение в реална работна среда във водещи предприятия и фирми от отраслите. Училище, което прилага сугестопедичната методика в първи гимназиален етап, подготвя активни и социално отговорни личности, като се съобразява с интересите на учениците и нуждите на пазара на труда.
Предмет на изследването: качеството на обучение – постигане на по-бързо, по-ефективно и по-творческо учене, съпроводено с чувство на радост и удоволствие, и разкриване на неоползотворените резерви на всеки ученик чрез въвеждане на нова организация на учебния процес и нова система на преподаване, основана на сугестопедичния метод на Г. Лозанов. Прилагане на цялостна сугестопедична система в организирането на учебния процес и начина на преподаване на общообразователните учебни предмети – български език и литература, чужд език (английски език, немски език), математика, история и цивилизации, география и икономика, химия и опазване на околната среда, биология и здравно образование, физика и астрономия, философия. Методът извежда на преден план обучение, ориентирано към резултатите, към прилагане на знанията в реалните ситуации от живота, оттласкване от традиционната предметна ориентираност и изграждане на глобализация на учебното съдържание.
Цел на изследването: създаване и апробиране на модел на обучение чрез въвеждане на сугестопедичната методика при нова организация на учебния процес, представляваща цялостна система за сугестопедично обучение, която обхваща промяната на четирите елемента от училищния живот. Основният фокус е върху разработването на учебно съдържание по общообразователните предмети в първи гимназиален етап според сугестопедичния метод на преподаване. Усвояване на предвидения учебен материал бързо и ефективно, постигане на дълготрайни резултати, използване на изкуството в обучението, т.е. по-творческо учене, постигане на висока мотивация у учениците чрез учене с радост и удоволствие, активиране на хипермнезия и нови възможности чрез разкриване на умствените резерви.
Задачи на изследването: да се конструира нов модел на обучение чрез използване на сугестопедичния метод на преподаване – разработване на учебно съдържание, учебни програми и учебен план и организиране на учебния процес и учебната среда по нов начин. Осъществяване на обучение чрез сугестопедична система в организирането на учебния процес и начина на преподаване на общообразователните учебни предмети в първи гимназиален етап. Да се съберат емпирични данни от прилагания модел и се обработят статистически. От изключително значение е да се направят качествен и количествен анализ, за да се провери моделът, обобщения и изводи, които да предложат възможност за мултиплициране на иновацията – доказателствената част за нейната ефективност. Да се представят факти и доказателства, които да предоставят ясна картина за качествата на модела на обучение.
Хипотеза на изследването: Ако се приложи нов модел на сугестопедично обучение в първи гимназиален етап, ще се постигнат по-високи резултати на педагогическата дейност – увеличен обем, повишена трайност, креативна насоченост и мотивираща сила.
Обхват на изследването: учителите, преподаващи по общообразователните предмети в първи гимназиален етап, и учениците, постъпили в 8. клас през учебната 2018/2019 година, специалност „Технология на фармацевтични и парфюмерийно-козметични продукти“ с интензивно изучаване на английски език. Иновацията е с продължителност три учебни години, като по този начин се надяваме да се подобри качеството на обучението и увеличи приемът на ученици в ПГХХТ.
В изследването са включени два класа ученици, диференцирани като експериментална и контролна група, като в единия клас е приложен моделът на сугестопедично обучение. С цел обективност и надеждност на изследването, за да изключим влиянието на променливостта на средата, е направен сравнителен анализ между двете групи. Общият брой на учениците от двата класа е 46.
Възрастта на анкетираните ученици е между 16 и 17 години. Всички те са десети клас и за трета година са ученици в ПГХХТ – Пазарджик.
Мнозинството от учениците са билингви, с нисък социален статус и са представители на маргинализирани групи, но това не е от съществено значение при отчитане на крайните резултати, поради което статистическа информация за етническа принадлежност не е събирана.