Използването на новости от областта на науката и технологиите в обучението чрез съчетаване на традиционни методи и средства с иновативни и интерактивни е гаранция за интерес, успеваемост и висока продуктивност. Основната цел на разгледания в статията педагогически експеримент е конструиране, апробиране и внедряване в училищната практика на цялостен модел за активно учене по биология и здравно образование – подраздел „Генетика“, в 10. клас. Описани са етапите на изработването на модела, приложението на конкретно изготвените дидактически ресурси и е представен продукт от изпълнението на задача за самостоятелна работа на учениците.
В съвременния учебен процес се препоръчват форми и методи, които развиват личността на ученика и активизират познавателната му дейност. Акцентира се върху самостоятелното търсене и откриване на информация от учещия. На умението да формулира и решава проблеми. Представеният в статията педагогически експеримент е насочен към повишаване на самостоятелността на учениците чрез развиване на познавателните им интереси.
Описание на педагогическия иновационен модел
Етапи на изработването
- Подготвителен етап
1. Определяне на темата.
2. Проучване на теоретичните основи на проблема.
3. Набелязване на основните моменти за реализацията на модела.
4. Изготвяне на дидактическите материали, необходими за прилагане на модела.
- Изпълнителен етап
1. Прилагане на създадения модел.
2. Събиране на емпиричен материал.
- Заключителен етап
1. Обработване на получените данни.
2. Проверяване на хипотезата на изследването.
3. Обобщаване и формулиране на изводи.
Представям една от дейностите, включени в модела за осъществяване на активно учене.
Екипна работа на учениците с работни листове
В експерименталното обучение използваме два работни листа по темите „Неалелни взаимодействия“ и „Наследствени болести при човека“.
Целта на работния лист към темата „Наследствени болести при човека“ е усвояване на видовете наследствени болести при човека. В края на часа учениците трябва да могат:
- да назовават и описват наследствени болести при човека;
- да разпознават по описание болестите;
- да оценяват важността на проявата на толерантност към хора с генетични заболявания и необходимостта от осигуряване на равни възможности за всички.
В началото на часа екипите теглят на лотариен принцип билетчета, в които е отбелязано за кои синдроми ще подготвят информация по първата задача.
- Билет № 1 – Синдроми, свързани с геномните мутации на автозомите;
- Билет № 2 – Синдроми, свързани с геномните мутации на половите хромозоми;
- Билет № 3 – Синдроми, свързани с хромозомните мутации;
- Билет № 4 – Синдроми, свързани с генните мутации.