Днешното поколение има нови изисквания към учителя. От него се очаква да създава подходяща образователна среда и да предлага интересни начини за обучение. Вече няма съмнение, че въвеждането на повече интерактивност в учебния процес и използването на иновативни методи и техники водят до повишаване на мотивацията на учениците, на тяхната познавателна активност и като следствие – и на тяхната успеваемост. В статията са разгледани същността на проектния метод и предимствата от прилагането му в обучението. Представена е иновативна технология за изучаване на старобългарската литература в 8. клас чрез виртуална екскурзия и са описани постигнатите след провеждането на педагогическия експеримент резултати.
Живеем в сложен и противоречив свят, в който новите информационни и комуникационни технологии заемат важно място и придобиват изключително значение. От миналата година всички станахме свидетели как обучението на учениците не може да продължи без компютър. И не е само това, наложи се да стоим затворени по домовете си, да не се събираме с близки и приятели, да не ходим на екскурзии. В момента ситуацията не е много по-различна и това е в основата на решението ми да приложа в педагогическата си практика метода на проектната дейност чрез осъществяване на виртуални екскурзии с учениците при изучаването на старобългарската литература.
Проектният метод
Работата по проекти в обучението допринася значително за личностното формиране и развитие на всеки ученик. Повишава се мотивацията за учене, тъй като ученикът работи самостоятелно или в малка група по определена тема. В тази дейност учителят е главно консултант.
Най-общо, работата по проект се реализира в следните основни етапи:
- избор на тема;
- определяне на целите и задачите;
- планиране на работата и очакваните резултати;
- осъществяване на проектните дейности;
- представяне на изпълнението и продуктите от проекта.
Методът на проектите изисква внимателно планиране на дейността на учениците. Освен творчески умения от тях се очакват инициативност, предприемчивост, отговорност, качества и умения да работят в екип. В този смисъл проектната дейност допринася съществено за развитието на личния потенциал на учениците. За да осъществят своя проект, освен да притежават определени знания по темата, те трябва да проявят творческо мислене, умения за търсене и подбор на допълнителна информация, свързана с темата, осигуряване на снимков материал, след което да обработят събрания материал и да представят получения продукт.
Обучението по метода на проектите излиза извън рамките на традиционното училищно образование и е предпочитан и харесван начин от учениците. Преди да пристъпят към изпълнението на проекта, учениците планират своята работа. Тя се осъществява в следните стъпки:
1. Проучване на учебното съдържание.
2. Обсъждане на ресурсите, с които разполагат.
3. Разпределяне на задачите между участниците в екипа.
4. Създаване на индивидуални модели от участниците, след което всеки един от тях представя идеите си пред останалите членове на екипа.
5. Сглобяване на проекта и изготвяне на презентация.
6. Представяне на екипните проекти (презентации) пред класа.
7. Оценяване.
8. Самооценка.
За да бъде един проект успешен, всеки член на екипа трябва да прояви инициативност, умение за планиране на дейностите и създаване на добра организация при осъществяването им. Проектната работа помага за изграждане на редица личностни качества, за обогатяване на знанията и общуването със съучениците. Предоставената възможност образователното съдържание да бъде интегрирано с реални ситуации, свързани с тяхната реализация, повишава познавателната активност и мотивацията за участие на учениците. По този начин, следвайки желаното, те възприемат и научават и необходимото. Много важно е след приключването на работата по своя проект учениците да бъдат удовлетворени от осъществената дейност.
Прилагането на проектния метод при изучаването на старобългарската литература в 8. клас допринася за разширяването на познанията на учениците за старобългарската литература, за развитието на важни личностни качества, в процеса на работата те се учат да излагат аргументи, да отстояват позицията си и всичко това повишава мотивацията им за участие в следващи проекти.
Виртуалната екскурзия
Виртуалната екскурзия е технология, разработена и приложена експериментално в педагогическата ми практика в часовете по български език и литература в 8. клас. Благодарение на съвременните дигитални постижения виртуалната екскурзия предоставя възможност непосредствено от класната стая да се пренесем и потопим назад във времето. Ясно е, че осмокласниците няма да изпитат емоциите от реалното пътуване, от посещението на старите български столици, от снимките, които ще направят, но все пак ще се докоснат до стария свят.
Иновативната педагогическа технология е насочена към формирането на литературни компетентности. Чрез работата по нея у ученика се развиват следните способности:
- комуникативни – свързани с речевото поведение, с аргументиране, търсене на информация и др.;
- личностни – самостоятелност, критическо мислене, самоконтрол и самооценка;
- литературно-лингвистични – описание на идеи, импровизация при представянето на проекта и др.;
- технологични – развитие на паметта, на абстрактното и логическото мислене, на концентрацията и др.
Виртуалната екскурзия е подходящ начин за осъществяване на интердисциплинарно взаимодействие между литература, история и информационни технологии, което предоставя възможност на учениците за по-добра реализация на проекта. Така те практически осмислят и прилагат наученото по трите учебни предмета. У младите хора се формира интерес към изследователската работа, търсят информация в интернет и от посочени от учителя източници. Чрез виртуалната екскурзия учениците обогатяват знанията си за културните обекти, оценяват художествената стойност на творбите и националното значение на народното поетическо творчество. Накрая представят готовия продукт пред съучениците си.