В статията е представен модел за развиване на здравно-екологични компетентности у учениците чрез прилагане на иновативни алтернативни техники на учене посредством проектна работа по проблемите на опазването на околната среда. Описани са експерименталното приложение на модела в образователно-възпитателния процес по учебния предмет „Околен свят“ с ученици от 2. клас и реализираните в проектно базираното обучение дейности.
Използването на интерактивни методи в учебния процес изгражда различна, активна и ефективна образователна среда, дава възможност учениците да общуват непосредствено помежду си, да усвояват първите за тях норми на групова дейност и начините за съвместно решаване на проблеми. Утвърждава се качествено различен модел на взаимодействие между учител и ученици, който развива детската личност и ученическия клас.
Прилагането на проектно базираното обучение съдейства за развитието на познавателните навици на учениците и за изграждането на умения за самостоятелно конструиране на знания и ориентиране в информационното пространство. Проектните дейности, свързани с изучаване на богатствата на природата в родния край и с опазване на природните ресурси, обогатяват учебната работа и я правят по-интересна и достъпна за учениците от начален етап.
Проектно базирано обучение по околен свят във 2. клас
За постигане на целите на проектно базираното обучение по учебния предмет „Околен свят“ е необходимо:
1. Възпитание на учениците в екологосъобразен начин на живот, съпричастност и активност при опазването на природата.
2. Интегриране на екологичното образование и възпитание в учебните програми на всички образователни области.
3. Повишаване на информираността на училищната и местната общност за екологичните проблеми и опазването на околната среда.
4. Осигуряване на съвременно, адекватно и качествено образование в съответствие с реалните потребности на различните групи ученици. Подобряване на обучението и мотивацията на учениците посредством интерактивни уроци.
5. Създаване на условия за разгръщане на потенциала на всяко дете чрез провокиране на творческо мислене и партньорство в учебния процес.
6. Допълнителна работа с надарени ученици или с ученици, застрашени от отпадане, чрез ангажирането им за участие в проекти и създаване на ресурси.
7. Информираност по отношение на глобалните екологични проблеми.
8. Промяна на мисленето у потребителските поколения чрез утвърждаване на разбирането, че пасивността и застоят са продукт от желанието за притежание, а активността и креативността – от желанието да бъдеш.
Цели на проектните дейности по околен свят:
- формиране на екологична култура у учениците чрез по-близък контакт с природата;
- обогатяване и затвърдяване на екологичните знания на учениците;
- въвеждане на новости в обучението, допринасящи за постигането на по-голяма динамика и разнообразие в учебния процес, повишаването на мотивацията на учениците за пълноценна екологична дейност и съответно повишаване на резултатите от нея.
В хода на реализираното обучение чрез проектна дейност по учебния предмет „Околен свят“ във 2. клас учениците, включени в експерименталната група, участват в различни извънкласни дейности, свързани с екологичното възпитание. Мероприятията са интересни и съобразени с възрастовите особености на второкласниците. Всички са свързани с учебната дейност и подпомагат работата както в часовете по околен свят, така и по литература, изобразително изкуство, технологии и предприемачество и други предмети.
Природата е неизчерпаем извор на красота и радост, всепризнат източник на духовно обогатяване на човека. Според Цветана Балева овладяването на екологични знания включва и осмисляне на красотата и хармонията в природата от най-ранна възраст, възпитаване на привързаност към нея и реална любов към родината (Балева, 1998).
Предмет на педагогическото изследване: закономерностите в процеса на прилагане на метода на проектите в обучението по учебния предмет „Околен свят“ във 2. клас в извънурочни дейности.
Обект: обучението по учебния предмет „Околен свят“ във 2. клас в извънурочни дейности чрез използване на метода на проектите.
Хипотеза: Ако в извънурочните дейности по учебния предмет „Околен свят“ се приложи методът на проектите, то ще се повишат компетентностите на учениците в областта на природознанието и на екологията, както и тяхната самооценка и мотивация. (Концепцията, към която се придържа педагогическото изследване, включва реализацията както на краткосрочни, така и на дългосрочни практически учебни проекти, съдържащи приоритетно учебно съдържание по околен свят, но и осъществяващи голям брой междупредметни връзки.)
Обхват: 17 ученици от СУ „Николай Катранов“ – Свищов, на възраст между 8 и 9 години.