В статията е представен модел за обучение чрез интерактивни образователни игри по информационни технологии в 7. клас. Разгледани са особеностите и основните предимства на образователните игри в обучението. Целта на разработения и приложен в педагогическата практика модел е да се повиши мотивацията на учениците за учене и да се измери неговата ефективност по отношение на качественото усвояване на необходимите знания, умения и компетенции по учебния предмет.
Информационните технологии са едни от най-бързо развиващите се технологии. Те стават неделима част от общата грамотност на съвременния човек. Компютърът отдавна замени тетрадките и тефтерите и стана приложим в много сфери на човешката дейност. Съвременните информационни технологии проникват не само на всички информационни равнища, но и на всяко работно място.
Основна задача на съвременния учител е да направи учениците си отговорни за резултатите от обучението. За да не изостава от модерните тенденции в образователната практика, учителят трябва да насочи учениците към потребностите за натрупване на индивидуален познавателен опит, да формира у тях умения за учене през целия живот като начин на мислене. Новите реалности поставят пред учениците изисквания за владеене на нови стратегии и техники на учене, гарантиращи овладяване на нови знания и умения и адаптиране към нови ситуации. В тази обстановка учителите имат трудната задача да намерят баланса между традиционното обучение и интерактивното.
Като ръководител на направление ИКТ в училище прилагам разнообразни иновативни образователни технологии, техники и методи на преподаване и оценяване. Колкото и да са различни отделните дидактически модели, те имат една и съща цел – постигане на висока резултатност на учебния процес. Затова е уместно да прилагаме всички успешни практики, използвани през годините, като умело ги съчетаем с изискванията на съвременния живот.
Задаваме си въпроса: Какво би мотивирало децата да се захванат с удоволствие с определена задача? Отговорът, разбира се, е: Като им предложим това, което ги интересува, по забавен и увлекателен начин. Обучението днес е невъзможно без широкото използване на цифровите технологии. Те са не просто средства за по-лесно и атрактивно представяне на дадена информация, а съществена част от цялостната система на обучение, насочена към формиране на интерактивни комуникативни умения у учениците.
Играта като метод на обучение
Играта е съзнателна и целенасочена дейност. При игрите децата си поставят определени цели, стремят се да ги постигнат, правят усилие за това, изпитват радост от постижението или разочарование от неуспеха. Чрез играта детето най-рано се приобщава и към обществените прояви, включва се в социалните взаимоотношения и започва да усвоява социален опит.
Играта на учениците има свои особености, които се определят от следните фактори:
- психическите и физиологическите закономерности на развитието на детето в тази възраст;
- мястото на играта в процеса на формиране на детската личност;
- връзката ѝ с принципите на учебно-възпитателната работа в началното училище – интегралност, спираловидност, единство на теоретични и емпирични знания;
- проблемността на учебните и възпитателните ситуации, единството между колективните и индивидуалните форми на работа.
Играта изпълнява различни функции в учебния процес. Тя може да се използва като метод на обучение, форма на обучение, похват на обучение и самостоятелна практика. Играта ускорява социализацията на подрастващите чрез условията, които създава за активно общуване в процеса на урочната и извънурочната дейност. В игровия процес се откроява голямо богатство от взаимоотношения. Игровият метод е един от най-често използваните и най-заинтригуващите за учениците методи на обучение. Чрез него те се забавляват, докато учат.