Условията на социална изолация и дистанционно обучение налагат да се променят методите на работа и да се потърсят нови форми за контакт и достигане до съзнанието на учениците. В статията са разгледани обучението по учебната дисциплина „Статистика“, необходимостта от повишаване на мотивацията на учениците за нейното усвояване и някои възможности за това в професионалното образование. Сравнени са образователните резултати на ученици от 12. клас на Националната финансово-стопанска гимназия в София по три учебни дисциплини за две години. Анализирани са резултатите от проведено анкетно проучване относно предпочитаните от тях методи на обучение. Въз основа на учебните резултати и заявените предпочитания на учениците са очертани ефективни способи за работа.
Както във всяка дейност, така и в учебната е важно да е налице мотивация за работа, а резултатите от образователния процес се измерват със степента на усвоеност и с устойчивостта на знанията. Едно от съществените неща за учениците е предварително да са наясно с приложимостта на изучаваното в училище.
Особено ясно изразено е това при учениците от 12. клас, чиито изисквания по отношение на учебното съдържание се обуславят и може да се обобщят в следните насоки:
- Практическа приложимост;
- Очаквания на пазара на труда;
- Вход към висшите учебни заведения.
Статистиката е една от тези фундаментални икономически дисциплини, чието приложение в практиката не може да се види веднага, поради което се възприема като относително сух и труден за изучаване предмет и това води до известно подценяване от страна на учениците. Приложната ѝ страна обаче не буди никакво съмнение относно нейната полезност. За да бъде „инкасиран“ интерес от страна на учениците, трябва да се излезе извън границите на учебника и да се включат по възможност технологиите. В условията на дистанционно обучение през изминалата учебна година последното беше и наложително.
В тази връзка проведох кратко проучване на нагласите на учениците от 12. клас на Националната финансово-стопанска гимназия (НФСГ) в София към включването на информационно-комуникационните технологии в образователния процес по статистика (не само работата „в облака“). В центъра на изследването са интересите на учениците и тяхната мотивация за усвояване на знанията. За да бъде обективно наблюдението и за да са сравними данните, е изследвано отношението на дванайсетокласниците към няколко учебни дисциплини, свързани с икономиката: „Икономика и организация на предприятието“, „Статистика“ (учи се в 11. клас), „Финансово-икономически анализ и контрол“.
Темата, свързана с психическите нагласи и интересите в професионалното обучение, е обект на внимание и обширно изследване в научната литература. Факт е, че при наличие на поглед върху бъдещата професия и разглеждане на интересите като професионални учениците проявяват склонност да обогатяват знанията си в дисциплини, които смятат за основополагащи по отношение на бъдещата си дейност.
В следващата таблица е представен средният годишен успех на учениците по трите обхванати от изследването учебни дисциплини в две последователни години. Във втория период е частично засегнато и дистанционното обучение.
Таблица 1. Среден годишен успех
Предмет | 2019 | 2020 |
Икономика и организация на предприятието | 5,02 | 5,19 |
Статистика | 4,65 | 4,67 |
Финансово-икономически анализ и контрол | 5,01 | 5,09 |
Факт е, че всички ние усетихме, видяхме и разбрахме и положителните, и отрицателните аспекти на дистанционното обучение. Един от тях се оказа повишението на успеха, видимо от горните данни (табл. 1). Както се забелязва, то е най-малко по предмета „Статистика“. Все пак трябва да се има предвид, че статистика се учи в 11. клас, а останалите учебни дисциплини са в 12. клас и е обичайно тогава и резултатите на учениците да са по-високи (по ред причини, включително ясната професионална ориентация).