Дидактичната игра в обучението по математика е мощно средство за подтикване на учениците към активна познавателна дейност, повишаване на интереса им към математиката и в резултат на това по-лесно усвояване на учебното съдържание. В статията са разгледани конкретни приложения на игри по математика за 2. клас при изучаване и затвърдяване на табличното умножение и деление. Системата от дидактични игри е апробирана в проведен от автора педагогически експеримент. Те са класически или модифициран вариант на популярни за възрастта на учениците игри.
Обучаващата игра е дейност, при която, играейки, децата се учат. Тя е утвърдено в педагогическата теория и практика средство за уточняване, разширяване и затвърдяване на знанията. За да може една игра да се трансформира в дидактична, тя задължително трябва да притежава следните елементи: игрови замисъл, дидактична задача, игрово действие и правила. Точно тези елементи правят дидактичната игра привлекателна и желана емоционална дейност.
„Изострянето на ума“ е цел на математическото образование на всяко равнище. За необходимостта от внасянето на занимателни елементи в обучението по математика говори още Блез Паскал (1623–1662): Предметът математика е толкова сериозен, че не трябва да се пропуска нито една възможност той да се направи поне малко занимателен (вж. Паскаль Блез – Мысли) .
Математиката е наука, която си служи с много понятия, математическият език е ограничен в точна рамка, всичко е ясно и конкретно. Както детската игра, така и математиката е процес на действие. Абстрактните математически категории – понятие, съждение и умозаключение – не се овладяват, а се формират в съзнанието на учащия се, съобразно с неговите индивидуални възможности. Тези специфики изискват и специфичен начин на преподаване или ,,пресъздаване“ на математиката, което може да стане лесно чрез използването на дидактични игри и внасянето на състезателен елемент в задачите от учебника (Вълкова, 2007).
Дидактичната игра е обучаваща игра, за която е характерно, че игровият процес се съпровожда с усвояване от участниците на съдържанието на обучението. Играта, ученето и трудът се явяват основните видове човешка дейност. При това играта готви детето както за учене, така и за труд, самата тя се явява едновременно и учене, и труд. Дълбоко заблуждение е да се смята, че играта е само забавление. В процеса на играта децата преобразуват различни знания за предметите и явленията от обкръжаващия ги свят. Тя развива детската наблюдателност и способността им да определят свойствата на предметите, да отделят характерните, съществените признаци. Играта оказва голямо влияние за умственото им развитие, усъвършенства мисленето, развива вниманието и творческото въображение (Гроздев & Дойчев, 2009).
При провеждането на дидактичните игри математическата страна от съдържанието на играта винаги трябва да се извежда на преден план. Само тогава играта ще изпълни своята роля за математическото развитие на децата и за възпитаването на интерес към математиката.
Интересна, занимателна, креативна, обучаваща, провокативна, когнитивна и емоционална може да бъде всяка една преднамерена, планирана дейност по математика с включена поне една дидактична игра, в която учениците, решавайки поставената задача, усвояват и затвърдяват знания и умения. Този избор стои пред всеки учител, който залага на професионализма си в благородната дейност с учениците.
Със своя възпитаващ и обучаващ характер предложените дидактични игри намират място в различни моменти от обучението по математика в начален етап на образование.
Игра ,,Дама“
Тази игра е трансформация на традиционната игра ,,Дама“, като са внесени математически елементи от таблицата за умножение. Чрез нея се затвърдяват знанията и усъвършенстват уменията за таблично умножение и деление, усвояват се табличните резултати от умножението и делението със съответното число.
На листове А4 се записват произведения от таблицата и се подреждат на пода в стаята. Ученикът застава на позиция ,,Старт“, а учителят – на ,,Финал“, и започва да задава задачи: 2 по 6?, 4 по 6?, 8 по 6?… Ученикът трябва да скочи на съответното произведение, като целта му е да достигне до финала без грешка.
Поставени в игрово-проблемна ситуация, учениците успешно се справят със задачата. Първоначалният вариант на играта е само с едно число от таблицата за умножение, например с 6. По-усложнен вариант е да се комбинират произведения от две, три, четири таблици или да се използва една таблица с умножение и деление със съответните ѝ произведения и частни.
Фигура 1. Игра ,,Дама“
Метод на окото
Това е изненадващо бърз и лесен начин за изучаване на таблици за умножение чрез решетъчния метод. Методът на окото е подходящ за затвърдяване и автоматизиране на знанията на учениците за таблично умножение и деление, за запознаване с таблиците за умножение и деление със съответното число, за намиране на неизвестен множител.
Принципът е следният: в зависимост от числената стойност на първия фактор в примера трябва да се начертаят толкова хоризонтални линии; в зависимост от втория множител – толкова вертикални линии, пресичащи се с хоризонталните. Броят на точките на пресичане ще бъде отговорът. Например действието е 2 x 2: две хоризонтални и две вертикални линии – точките на пресичане са четири, следователно отговорът е 4. Или 4 x 4: четири хоризонтални и четири вертикални линии – точките на пресичане са шестнайсет, следователно отговорът е 16.
Фигура 2. Метод на окото